kurser

Læseforeningen holder løbende kurser for læseguider. Uddannelsen til læseguide er baseret på metoden guidet fælleslæsning. Noget af det vigtigste i denne form for læsning er at skabe et åbent rum for oplevelse af og refleksion over litteraturen - og altid med fokus på litteraturen - og en bærende faktor i denne proces er læseguiden.

Læseguiden bliver uddannet i at facilitere deltagernes nysgerrige og undersøgende møder med litteraturen, hvor individuelle refleksioner over teksten fordrer den fælles oplevelse.

Kursusforløbet er bygget op af tre moduler. De veksler mellem praksiserfaringer med guidet fælleslæsning og refleksion over praksis, blandet med diskussioner om hvad vi læser og hvorfor. Oftest foregår kurset som internatkursus med tre overnatninger med rig mulighed for social interaktion, læsninger og samtale med både medkursister og undervisere. Tidligere har vi bl.a. holdt kurser på Hald Hovedgaard ved Viborg, på Saxild Strand syd for Aarhus og på Liselund Kursuscenter ved Slagelse.

Næste kursus 5.-8. oktober 2017, afholdes på Saxild Strand ved Aarhus.

KURSETS OPBYGNING

Modul 1: Introduktion til guidet fælleslæsning

Formålet med dette modul er, at læseguiderne stifter bekendtskab med guidet

fælleslæsning som læsepraksis samt opøver erfaring med rollen som højtlæser.

Introduktion til Læseforeningens metoder og praksisser, herunder erfaringer fra vores søsterorganisation The Reader Organisation i England.

Guidet fælleslæsning som læsepraksis: Hvad kendetegner den?

Højtlæsning: funktion og teknikker

Modul 2: At vælge litteratur

Formålet med dette modul er at vælge og matche litteratur i forhold til bestemte

målgrupper, samt temaer og genrer

Hvordan forbereder man en læsegruppesession: valg af materiale.

Hvordan matcher man materialer: romaner, noveller, digte.

Modul 3: At tænke som en læseguide

Formålet med dette modul er at opnå færdigheder som læseguide lige fra valg af materiale til selve læsningen.

Valg af materiale

Læseguidens rolle: ansvar og funktion

Hvordan udøver jeg min rolle med grupper, der kræver særlig opmærksomhed (målgrupper)?

Forberedelse af teksten – “kreativ oversættelse”

Vi udleverer og introducerer et kursusprogram ved kursusstart.

Kursuspriser:10.000 kr. inkl. ophold og forplejning på kursusstedet. Kontakt Læseforeningen på laeseforeningen@gmail.com for yderligere information.

Kursuscentret ved Saxild Strand