Litteratur og demokrati

Fælleslæsning er demokrati i praksis. Læsegrupperne tager udgangspunkt i en ligeværdig udveksling af erfaringer og oplevelser, og styrker derved evnen til at lytte til og samtale om en sag fra flere sider.

Gennem denne indsats arbejder Læseforeningen for at skabe inklusion og fremme engagement i demokratiet og styrke mellemfolkelig kulturforståelse gennem udveksling af litteratur fra alle verdenshjørner. Målet er at forebygge konflikt mellem mennesker i udsatte boligområder og samfundet i øvrigt, samt at skabe rum for uformel sprogtilegnelse.

Aktuelt støtter Aarhus kommune og kulturstyrelsen vores indsats med inklusion og demokrati.

Nye borgere

LiteratureXchange

I forbindelse med den internationale festival LiteratureXchange, d. 14.-24. juni 2018 i Aarhus, starter Læseforeningen to læsegrupper for nye borgere i Aarhus Kommune i samarbejde med Lærdansk.

Hvem er Danmark

Hvem er Danmark er et projekt i samarbejde med Dansk Forfatterforening der ønsker at skabe større læselyst. I den forbindelse har 20 danske forfattere i 2019 rejst rundt i landet og besøgt en by hver, som de skrevet en skønlitterær tekst om.

Litteratur og demokrati i udsatte boligområder

Medborgerskab og demokrati