Første uddannelsesweekend oktober 2010

I weekenden d. 30-31/10 mødtes 16 entusiastiske "læselærlinge" på Moesgaard for at deltage i det første uddannelseskursus for læsegruppeledere. [galobj viewid=2]

Her var studerende, pensionister, litterater, bibliotekarerer, lærere, pædagoger, psykologer, en enkelt præst, for ikke at glemme Casi Dylan, training manager fra The Reader. Alle var samlede ud fra en brændende tro på, at litteratur handler om selve livet og at bøger derfor ikke skal gemmes ad vejen på støvede hylder, men må ned i hænderne på mennesker, der har brug for dem - os alle!

Der blev læst, lyttet, reflekteret, diskuteret, grinet og grædt og spist en fantastisk chiligryde, mens vi bevægede os stadigt nærmere en forståelse af hvad Guidet Fælles Læsning er, og hvordan det fungerer i praksis. Uddannelsen er nemlig en praksisuddannelse, hvor læselærlingene gennem praksiserfaring og refleksion lærer en bestemt læseform, som bringer mennesker sammen i litteraturen og skaber rum for fordybelse og refleksion, ud fra den præmis at litteratur handler om mennesker og derfor har noget at tilbyde os alle.

Weekenden var første del af uddannelsesforløbet. Næste gang bliver lige efter Nytår i Odense. Jeg glæder mig allerede!

Mette Bestyrelsesformand i Læseforeningen