Vi søger læseguider i Holstebro, Ikast-Brande og Herning

Læseforeningen igangsætter tre nye læsegrupper som en del af Tid til læsning i Holstebro, Ikast-Brande og Herning. Derfor søger vi nu i alt seks frivillige læseguider - to til hvert område.

Grupperne finder sted i samarbejde med tilbud i kommunerne og er et tilbud til psykisk sårbare og socialt udsatte mennesker.

ROLLEN SOM LÆSEGUIDE

Som læseguide er du ansvarlig for at facilitere en læsegruppe. For at blive læseguide er det afgørende, at du interesserer dig for litteratur, møder mennesker med respekt og i øjenhøjde og har lyst til at prøve kræfter med at drive læsegrupper for mennesker i udsatte livssituationer. Vi stiller ingen specifikke krav om uddannelses- og jobbaggrund, men forventer at du i ansøgningen redegør for, hvordan dine erfaringer vil kunne bringes i spil i rollen som læseguide.

Nyhed Ikast Brande.jpg

For at blive læseguide skal du gennemføre uddannelsen i metoden guidet fælleslæsning. Alle vores læsegrupper er baseret på denne metode, og på uddannelsen har vi fokus på anvendelsen af metoden i praksis.  Metoden indebærer bl.a., at læseguiden altid læser skønlitterære tekster højt for gruppen, hvorefter man sammen taler om, hvilke refleksioner, følelser og erindringer, teksten vækker. Deltagerne skal ikke forberede sig eller have særlige forudsætninger for at kunne deltage.

Vi mener, at alle kan have glæde af god litteratur og arbejder for, at alle kan blive del af vores læsende fællesskaber. Det er derfor vigtigt, at du som læseguide kan skabe rum for en åben samtale omkring litteratur med inddragelse af deltagernes oplevelser, refleksioner og erfaringer. Alt dette bliver du klædt på til på kurset i guidet fælleslæsning.

Som frivillig i Læseforeningen indgår du i foreningens læseguideprogram, der sikrer den fornødne understøttelse af dit frivillige arbejde, herunder ERFA-møder med andre læseguider, supervision og løbende individuel sparring.

Som udgangspunkt forpligter du dig til at have en læsegruppe ugentligt i et år. Du kan læse mere om, hvad rollen som læseguide indebærer, her.

ANSØGNING

Send en kort motiveret ansøgning til: charlottebork@laeseforeningen.dk

Hvis du er interesseret i at blive frivillig læseguide, skal du kunne deltage på læseguide-uddannelsen d. 4.-7. oktober 2018 på Saxild Strand syd for Aarhus.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til læseguidekoordinator Charlotte Bork Høvsgaard på e-mail charlottebork@laeseforeningen.dk eller tlf. 23 29 30 01.

Vi glæder os til at høre fra dig!