THE READER ORGANISATION

Læseforeningens metode Guidet Fælleslæsning stammer oprindeligt fra engelske the Reader Organisations arbejde. The Reader er en prisvindende, social forening i England, og har, med primus motor Jane Davis i spidsen, siden 2002 arbejdet på at skabe relationer mellem mennesker og litteratur gennem shared reading ud fra ideen om, at alle bør kunne opleve, hvor fantastisk det er at læse sammen, tale sammen, tage livet seriøst og nyde hinandens selskab, uanset uddannelse og læseevner.

““We’re here to bring books to life, creating welcoming environments in which personal feeling is recognised and valued, forming vital connections between people and literature through which everyone can feel more alive.” — The Reader Organisation

Arbejdet med læsegrupper og fælleslæsning har sidenhen bevæget sig ud på sundhedsområdet, og The Reader har vundet priser for bla. social innovation og mental sundhed. The reader organisation er moderforening og samarbejdspartner for den danske pendant Læseforeningen.

Besøg The Reader Organisations hjemmeside her eller lær mere om deres sag i nedenstående video.