For at blive læseguide hos Læseforeningen, skal du fuldføre et kursus i metoden Guidet Fælleslæsning. Derefter er du uddannet Læseguide.

Vil du gerne uddannes til at blive en del af Læseforeningens seje stab af frivillige skal du tilknyttes et projekt. Her på hjemmesiden kan du læse om aktuelle projekter eller du kan kontakte os på laeseforeningen@gmail.com og høre om der kunne være noget for dig i støbeskeen. Ønsker du at tage uddannelsen uden at være tilknyttet et specifikt projekt kan du bare sende os en ansøgning og se om der er plads på et af de kommende kurser vi afholder. Ansøgningsskemaet for at deltage i et kursus finder du her: Ansøgningsskema.

Kursusforløbet er bygget op af fire moduler. De veksler mellem praksiserfaringer med guidet fælleslæsning og refleksion over praksis, blandet med diskussioner om hvad vi i grupperne læser og hvorfor.

Kurser bliver afholdt både i Aarhus og København, og kan i det praktiske skifte format afhængig af det enkelte projekts placering, tidspunkter, logi osv.. Selve indholdet i undervisningen er altid det samme.

Kurset i Aarhus foregår som internatkursus med tre overnatninger med rig mulighed for social interaktion, læsninger og samtale med både medkursister og undervisere. Det afholdes på Saxild Strand syd for Aarhus.

Pris:

12.500 kr. inkl. ophold og forplejning på kursusstedet samt efterfølgende opstartsmøde, temamøder og sparring/telefontid. Kontakt Læseforeningen på laeseforeningen@gmail.com for yderligere information.

Kursus tidspunkt:

3-6. Oktober 2019 på Hald Hovedgård, Ravnsbjergvej 76, 8800 Viborg

4. modul finder sted d. 23. oktober 2019 på Stationen Kaffebar, Jernbanegade 39, 5500 Middelfart

uddannelsens opbygning:

Modul 1: Introduktion til guidet fælleslæsning

Formålet med dette modul er, at læseguiderne stifter bekendtskab med guidet

fælleslæsning som læsepraksis samt opøver erfaring med rollen som højtlæser.

Introduktion til Læseforeningens metoder og praksisser, herunder erfaringer fra vores søsterorganisation The Reader Organisation i England.

Guidet fælleslæsning som læsepraksis: Hvad kendetegner den?

Højtlæsning: funktion og teknikker

Modul 2: At vælge litteratur

Formålet med dette modul er at vælge og matche litteratur i forhold til bestemte

målgrupper, samt temaer og genrer

Hvordan forbereder man en læsegruppesession: valg af materiale.

Hvordan matcher man materialer: romaner, noveller, digte.

Modul 3: At tænke som en læseguide

Formålet med dette modul er at opnå færdigheder som læseguide lige fra valg af materiale til selve læsningen.

Valg af materiale

Læseguidens rolle: ansvar og funktion

Hvordan udøver jeg min rolle med grupper, der kræver særlig opmærksomhed (målgrupper)

Forberedelse af teksten – “kreativ oversættelse”