Strategi og bestyrelse

Hent Læseforeningens strategi for 2023 - 2025 her.

Inge Svejdal (forperson)

Uddannet sygeplejerske med psykiatrisk overbygning, har diplom i ledelse og er certificeret stresscoach

Sygeplejerske på Palliativt Sengeafsnit, Odense Universitets Hospital. Tidligere plejehjemsleder i Assens Kommune, og var der tovholder på uddannelse af frivillige læseguider og implementering af læsegrupper med guidet fælleslæsning på alle plejehjem i kommunen. Uddannet læseguide i 2014 og del af Læseforeningens bestyrelse siden 2015.

Marlene Wind (næstforperson)

Lærer og certificeret coach i organisationer

Marlene arbejder til dagligt som Kirke- og kulturmedarbejder på Nørrebro. Her arbejder hun primært med at skabe fællesskaber og kultur. Marlenes hjerte banker for krydsfeltet mellem kunst og socialt arbejde, og hun er involveret i forskellige projekter, blandt andet inden for NGO-området. Med baggrund i lærergerningen har hun erfaring med uddannelse og arbejdet med sårbare børn og unge. Marlene er uddannet læseguide i 2016 og har læst for at modvirke ensomhed blandt ældre borgere i København.

Shaun Butters

Prof. Bach i Sundhedspædagogik, Cand. Pæd. i Pædagogisk Antropologi, Master Socialt Entreprenørskab

Shaun har i 13 år arbejdet i det socialpsykiatriske felt som underviser, vejleder, projektkoordinator og faglig leder. Shaun blev uddannet læseguide i januar 2020, og har haft læsegrupper i psykiatrien og på herberg for unge hjemløse. Som læseguide, ambassadør og i bestyrelsen, er Shaun optaget af de sociale innovative kræfter, som guidet fælleslæsning indebærer.

John Raabo

Undergraduate Diploma in Creative Writing, Master of Business Administration.

Johns hovedbeskæftigelse er litteratur og socialt arbejde. Han arbejder på egne skønlitterære projekter, er medstifter af Foreningen Skriveklubben, et skriveforløb for unge med autisme, og er læseguide for to læsefællesskaber. Derudover er han netværksven og bisidder i regi af WeShelter, samt partner og mentor i One to Watch, der støtter entreprenører i Nepal. Bag sig har han en længere international erhvervskarriere og ved siden af det litterære og sociale virke er han rådgiver for en række virksomheder.

Bodil Høyer Damsgaard

Uddannet cand.mag. og master med speciale i voksenuddannelse og voksenlæring.

Bodil underviser i dag på pædagoguddannelsen med fokus på det sociale- og specialpædagogiske felt. Bodil har tidligere undervist på læreruddannelsen. Derudover er Bodil forfatter og uddannelses- og karriererådgiver.

Som medlem af Læseforeningen støtter du arbejdet med at udbrede glæden ved litteratur bredt og på tværs af samfundet! Bliv medlem.