Guidet fælleslæsning
Læseforeningens læsende fællesskaber er baseret på guidet fælleslæsning. Guidet fælleslæsning er en metode udviklet til at dele skønlitterære læseoplevelser gennem live-læsning i mindre grupper. Læsningen varetages af en læseguide og består af både højtlæsning og samtale som der veksles imellem. Læseguiden udvælger og forbereder teksterne inden mødet, typisk en kombination af prosa (noveller eller romanuddrag) og poesi. For deltagerne er der ingen forberedelse. Dette er en vigtig del af guidet fælleslæsning, da metoden tager udgangspunkt i de følelser og tanker, der opstår umiddelbart, mens teksten læses. Samtalen udgår fra den enkeltes læseoplevelse samt de livserfaringer, læseren bringer med ind i forståelsen af teksten, og ikke på en faglig, forhåndserhvervet viden om litteratur. Ligeledes er fraværet af forberedelse en vej til inklusion, hvor alle kan være med.
I videoen nedenfor fælleslæser vores læseguide Kathrine med en gruppe ældre på et plejehjem i København.
I guidet fælleslæsning læser vi langsomt. Det giver deltagerne mulighed for at nærlæse teksten og at opfange detaljer, som de måske ellers ikke ville lægge mærke til. Højtlæsningen kan skabe en fornemmelse af fællesskab, fordi vi sidder sammen og lytter til hinandens stemmer. Som udgangspunkt er det læseguiden, der læser højt, men deltagere kan også blive inviteret til at læse højt også. Dem, der ikke har lyst til at læse højt, er altid velkomne til bare at læne sig tilbage og lytte.
Undervejs i læsningen holdes der pauser. I pauserne taler vi sammen om, hvad vi har læst, og hvilke tanker og følelser, det vækker. Der kan opstå en undren hos én som afføder et spørgsmål fra en anden som igen vækker et minde hos en tredje. Ofte diskuterer vi både handlingen og karaktererne i teksten. Det kan være, vi taler om sproget, beskrivelserne og hvad vi ser for os når vi lytter til teksten. Vi taler om stemninger, følelser og associationer. Når vi taler om litteraturen i vores læsefællesskaber, er der ikke noget ”rigtigt svar”. I guidet fælleslæsning er der ingen rigtige eller forkerte svar. Alle tanker og følelser er velkomne. Efter en pause med samtale genoptages læsningen. På den måde veksles der mellem højtlæsning og refleksion.
I videoen herunder fælleslæser læseguiden John fælleslæse på Maskine Maskine, et værested på Amager for mennesker med psykisk sygdom.
Læseguiden har altid ansvaret for valg af litteratur og for at facilitere samtalen. Læseguiden er oplært af Læseforeningen i at udvælge litteratur, der passer til formatet, og i at stille spørgsmål, der åbner for for teksterne og inviterer deltagerne ind i læsningen. Læseguiden vil forsøge at sikre at rummet er et trygt og behageligt sted for alle deltagere. Guidet fælleslæsning er som metode udviklet til at kunne rumme en mangfoldighed af deltagere på tværs af alder, køn, sociale skel og funktionsvariationer. Den er udviklet til også at rumme dem, der måske ikke har de store forudsætninger for at læse eller som befinder sig et sted i livet, hvor det af forskellige grunde kan være svært.
I videoen her ser du læseguide Marie læse med en gruppe barslende kvinder.
Se flere eksempler på fælleslæsning i praksis her fra et fællesskab for mødre med anden etnisk baggrund i Tilst, Aarhus, her fra en gruppe hos Kontakthuset (misbrugsbehandling) i Aarhus, her fra Glad Fagskole i København, og her fra projekt ‘Tid Til Læsning’ (psykisk sårbare voksne).
Hos Læseforeningen er kurset i guidet fælleslæsning i centrum. Du kan både deltage i kurset med henblik på at blive frivillig hos Læseforeningen eller som ekstern samarbejdspartner, hvis du ønsker at bruge metoden i dit eget arbejde eller på anden vis, der ikke er en del af vores frivilligprogram.
Metoden guidet fælleslæsning er oprindeligt udviklet af vores oversøiske kolleger, engelske The Reader Organisation i Liverpool, hvor metoden kaldes shared reading. For mere information om metoden se forskning.
Til slut: En video med vores yngste læseguider! I videoen her møder man en gruppe elever fra Katrinebjergskolen i Aarhus. Her har elever fra 8. årgang fælleslæst med elever fra 4. og 5. årgang som en del af Læseforeningens projekt ‘Fælles om læsning’.
“Når jeg læser med andre, forstår jeg bedre mig selv, mennesker omkring mig og den verden vi lever i“
- Deltager i et læsefællesskab
Har du lyst til at give dig i kast med guidet fælleslæsning? Bliv frivillig læseguide.