Bliv ambassadør: vi søger nye engagerede og opsøgende ambassadører blandt vores frivillige læseguider og blandt deltagere i vores læsegrupper

Kære frivillige i Læseforeningen

Vi er så glade for at kunne fortælle jer, at vi er klar til at lancere endnu et træningsforløb for skønlitterære ambassadører d. 19.-20. januar samt 15. marts 2024. Vi søger derfor nye ambassadører blandt jer – vores fantastiske, dedikerede frivillige rundt omkring i landet. Det er også muligt for deltagere at være med, hvis man har deltaget i et læsefællesskab igennem minimum et år og har lyst til at udbrede det til andre deltagere.

Vores ambassadører påtager sig en meget vigtig opgave, når de tager ud og udbreder kendskabet til Læseforeningens arbejde vidt og bredt på tværs af samfundet. Som ambassadør tager du udgangspunkt i din egen fortælling, og med den er du med til at inspirere og engagere andre til at arbejde poetisk med samfundsforandring.

Hvem kan blive ambassadør?

Ambassadørtræningsforløbet er for alle vores frivillige uanset alder, køn, læsested, landsdel og erfaring som læseguide eller deltager. Det vigtigste er du er engageret, tryg ved at tale foran andre, imødekommende og har tid til opgaven.

Som ambassadør kan du enten ledsage Læseforeningens medarbejdere ved oplæg og bidrage med et frivilligperspektiv, når vi fortæller om vores arbejde rundt omkring i landet. Du kan også inviteres til at være repræsentere Læseforeningen på egen hånd eller sammen med andre fra ambassadørteamet, til temadage, festivaller, folkemøder, osv.

Ambassadørskabet er altså for dig, der:

• Har lyst til at tage med ud og repræsentere Læseforeningen vidt og bredt på konferencer, møder med samarbejdspartnere, markedsdage, paneldebatter, folkemøder eller andre spændende steder, som du selv er med til at udpege

• Vil prøve kræfter med at holde oplæg rundt omkring i landet. Måske du allerede har erfaring med at tale foran andre, eller også har du mod på at udvikle de kompetencer

• Har lyst til at supplere din læseguidepraksis med endnu en frivilligrolle, som kan give dig nye oplevelser med at arbejde med stærke, læsende fællesskaber

Ambassadørtræningen faciliteres af Helle Pagter

Helle Pagter er dokumentarfilminstruktør og underviser på de videregående kunstneriske uddannelser. Helle arbejder med film- og tv-produktion og har 20 års erfaring med at fremkalde vedkommende historier, så de kan møde verden med styrke og skønhed. Hun er en total procesnørd og har et hjerte, der banker for historiefortælling og læring.

• Ambassadørtræningsforløbet med Helle indeholder bl.a.:

• Øvelser med at formidle din egen historie, som kan øge synligheden af Læseforeningens arbejde og inspirere andre til at engagere sig i organisationen på forskellig vis

• Udvikling af en portfolio med forskellige produkter, som kan bruges ved oplæg og showcases, men som du også er velkommen til at bruge andet steds i dit liv og virke

• Træning i at holde oplæg og tale foran andre

• En konkret opgave, hvor du skal afprøve dine nye kompetencer som ambassadør med understøttelse og sparring fra os i Læseforeningen

Praktisk information

Selve ambassadørtræningen foregår d. 19. og 20. januar. Du skal derudover deltage i en opfølgning d. 15. marts. I perioden ml. januar og marts stilles du en opgave om at afprøve dine nye kompetencer ved at holde et oplæg ved et arrangement, og til opfølgningsworkshoppen vil vi bringe vores erfaringer i spil i en fælles refleksion.

Alle undervisningsdage skal betragtes som hele dage fra kl. ca. 10 til kl. ca. 17., derudover afholdes en fællesspisning om aftenen d. 19. januar.

Du SKAL kunne deltage alle tre dage for at være med i forløbet.

Forløbet er gratis og Læseforeningen dækker transport og overnatning for dem, der kommer langvejs fra

Send din ansøgning afsted til sigrid@laeseforeningen.dk hurtigst muligt og senest d. 17. december 2023.

Der er begrænsede pladser på kurset og for skabe et diverst og dynamisk hold, tager vi højde for faktorer som geografisk placering, alder og køn, når vi sammensætter holdet.

Vi glæder os til at høre fra jer!!

Forrige

Kalder alle frivillige mellem 18 år – 35 år: Vær med til at indrette et skønlitterært rum på Ungdomsøen

Næste

Mænd mødes om skønlitteratur: vi søger frivillige over hele landet til at skabe læsefællesskaber for mænd i alderen 60+