FÆLLES OM LÆSNING: SYSTEMATISK AFPRØVNING AF GUIDET FÆLLESLÆSNING I FOLKESKOLEN

Læseforeningen og VIA er gået sammen med Børn & Unge, Aarhus kommune og Skovvangskolen om at udvikle en elevbaseret model for fælleslæsning forankret i regi af skolernes pædagogiske læringscentre. Projektet anser de pædagogiske læringscentres rolle som central, idet de i samarbejde med lærere og elever er omdrejningspunktet for udvikling af både trivsels- og læringstiltag og i øvrigt udgør en vigtig forankring af læsekulturen i kraft af deres formidling af litteratur og læsning.

Fælleslæsning som metode styrker højtlæsningskulturen på skolerne og skaber rum for at også elever, der kommer fra hjem uden en højtlæsningstradition, kan få plads til at leve sig ind i litteraturens universer og skabe sig en identitet som læsere gennem gode, fælles læseoplevelser.
Udover at skabe gode oplevelser med bøger og læsning, er det vores håb, at fælleslæsningen vil bidrage til at styrke trivslen i skolerne, idet fælleslæsning tilbyder et frirum, som styrker sammenholdet på tværs af eksisterende grupperinger.

Baggrunden for projektet og derved den specifikke udfordring, som projektet adresserer, er den dalende læselyst blandt elever, som sætter ind mest markant på mellemtrinet. Seneste forskning peger på:

•  At de elever på mellemtrinnet, der stadig ofte får læst højt, er mere tilbøjelige til at sige, at de oplever læselyst, og det samme gælder elever, der ofte taler sammen med familien om læsestoffet (Hansen et al 2022).

•  At fællesskabet omkring litteraturen er en af de helt store motivationsfaktorer, når det gælder læselyst (Balling 2021).

• At eleverne associerer læsning og litteratur med pligt og skolearbejde (Steffensen & Illum Hansen 2022, 30).

• At ”hvis vi fokuserer på læsning som en teknisk færdighed, hvor børnene skal træne læsehastighed og afkodning, blokerer det for dét, læsning egentlig handler om: indlevelse, fortryllelse, chok, viden og selvgenkendelse” (Lund & Skyggebjerg 2021).

I mange år har lystlæsning i skolerne taget udgangspunkt i den individuelle, private læseoplevelse, ofte praktiseret ved brug af læsebånd. Guidet fælleslæsning tilbyder et konkret alternativ til stillelæsningen til gavn for de læsere, der motiveres af højtlæsning og fællesskabet omkring litteraturoplevelsen. Desuden tilbyder projektet et alternativ til den lærerstyrede undervisningsform ved at klæde 8.-årgangselever på til at stå for fælleslæsninger på 4. og 5. årgang. Herigennem skaber projektet en social dimension og kan supplere den eksisterende læsemakkerordningen.
Endelig tilbyder projektet en dannelsesdimension, idet fokus ikke er på læsefærdigheder og analyse men på at skabe rum for de erkendelsesprocesser, som litteraturen byder på.

I skoleåret 2023-2024 testes og tilpasses modellen på Skovvangskolen. I 2024-2025 foretages på den baggrund en systematisk afprøvning af modellen på fire øvrige Folkeskoler.

Hvis du kunne tænke dig at følge projektet så skriv til projektleder direktør Mette Steenberg, Læseforeningen eller forskningsansvarlig Ph.d. Lise Majgaard Mortensen, VIA.

Den samlede projektgruppe tæller desuden Tina Kornbeck Nielsen, skolekonsulent og Janne Møller Nielsen, læringskonsulent, begge fra Pædagogik, Undervisning og Fritid, MBU, Aarhus, viceskoleleder Frank Hansen, Skovvangskolen, Tine Kierkegaard Jensen, lektor, VIA, samt Sara Mellson, uddannelsesansvarlig, Læseforeningen.

Projektet følges af en advisory board gruppe bestående af Ph.d.-studerende Henriette Romme Lund, DPU/AU, Lektor ved VIA, Ph.d. Ayoe Quist Henkel, Næstformand KFPLC, Kommunal koordinator for skolernes PLC, Ida Kongsø, samt Thomas Illum Hansen, Forskningschef, ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Anvendt Forskning i pædagogik og Samfund.

Vi er i Læseforeningen helt ualmindeligt stolte og taknemmelige over at vi sammen med vores gode samarbejdspartnere på VIA og i MBU samt på Skovangskolen har opnået støtte fra undervisningsministeriet, og vi glæder os til i fællesskab at udvikle en brugbar og skalerbarmodel så endnu flere børn og unge på landets folkeskoler i fremtiden kan finde sammen i litteraturens kreative frirum til fælles glæde og inspiration.

Projektet er baseret på en forudgående pilotperiode. Du kan læse om erfaringerne i denne rapport

BLIV FRIVILLIG LÆSEGUIDE I LÆSEFORENINGEN OG VÆR MED TIL AT SKABE FÆLLESSKABER OM LITTERATUR I HELSINGØR

FORSKERE OG DIREKTØR I MODSVAR: KUNSTEN GØR, AT MAN KAN VÆRE MERE END SIN LIDELSE