FÆLLESLÆSNING SOM FØDSELSFORBEREDELSE I AARHUS OG LITTERÆR MØDREGRUPPE I KØBENHAVN

LÆSEGRUPPER MED DE HELT SMÅ

Foråret har ramt os, alt det grønne springer ud og som haiku-digteren Issa Kobayashi skrev engang for 200 år siden: ”Sneen smelter, landsbyen oversvømmet – af børn” kommer nye mennesker til.

I Læseforeningen ser vi i disse dage også babyer overalt! Dette da vi er så heldige at kunne relancere vores samarbejde med Aarhus Jordemoderpraksis og tilbyde et nyt forløb af 'Fælleslæsning som Fødselsforberedelse'. Samtidig starter vi en helt ny 'Litterær mødregruppe' op i samarbejde med Line Jensens Butik i København.

FÆLLESLÆSNING SOM FØDSELSFORBEREDELSE FOR GRAVIDE OG DERES PARTNERE I AARHUS KOMMUNE

Som gravid er det naturligt at gøre sig mange tanker omkring fødslen og det nye liv der venter. På dette kursus får du muligheden for at deltage i et unikt fællesskab med andre gravide, hvor I sammen kan forberede jer på den kommende tid og dele jeres tanker, forventninger og ikke mindst bekymringer. Med udgangspunkt i skønlitteraturen dykker vi ned i fortællinger, som omhandler graviditet, fødsel og overgangen til moderskabet.

Læsegruppen afholdes af en erfaren læseguide fra Læseforeningen, som vil læse højt for gruppen og lede den fælles samtale undervejs. Kurset kræver ingen forberedelse eller særligt kendskab til litteratur. Kurset henvender sig både til dig som skal være forælder for første gang, eller dig som allerede er det. Der findes ét kursus for gravide kvinder og ét kursus for deres partnere.

Man melder sig til fire mødegange i læsegruppen. Kurset finder sted en gang om ugen, og hver session varer halvanden time. Der er maks. 6 deltagere på et hold. Læsegrupperne er et forsøgsprojekt, hvor vi afprøver læsegrupper som en del af fødselsforberedelsen, og grupperne vil blive fulgt af en antropolog. Deltagerne vil desuden blive inviteret til et efterfølgende interview, som er frivilligt.

Se hold og tilmeld dig her.

Læsegrupperne er støttet af Aarhus Kommunes Kultur og Sundhedspulje.

LITTERÆR MØDREGRUPPE I LINE JENSENS BUTIK

Læsegruppen er for dig, der er blevet mor for første gang indenfor det seneste år. Gruppen er tænkt som en litterær lomme, hvor du får rum og måske ord til at reflektere over det gigantiske tigerspring, du (også) hænger midt i. Der er ingen forberedelse, i stedet vil du, hver gang vi mødes, få læst et stykke prosa og et stykke poesi højt og så snakker vi om det, litteraturen vækker. Maja, som er læseguide fra Læseforeningen, leder gruppen gennem aktuel og ældre litteratur fra flere (blandings)genrer, men alt sammen med moderskab som tema.

Fælleslæsningen foregår i Line Jensens butik (Nansensgade 55), vi mødes ti gange af halvanden time – mandage kl. 9.30-11. Første gang er mandag d. 04. april. Der vil være kaffe/te på kanden og snacks til sulten. Du er velkomne til at have din baby med, men også til at lade en anden passe den.

Skriv til vores læseguide Maja på majamackintosh@gmail.com, hvis du er interesseret i at være med.

VI SØGER NYE FRIVILLIGE LÆSEGUIDER TIL AT LÆSE MED ÆLDRE I FAABORG-MIDTFYN

SKØNLITTERÆRT EVENT FOR UNGE: KOM TIL FÆLLESLÆSNING OG SPISNING I UKIRKE