KURSUS I METODEN GUIDET FÆLLESLÆSNING FOR EKSTERNE PÅ SKØNNE HALD HOVEDGAARD, D. 31 MAJ - 3. JUNI

Vi har et par enkelte ledige pladser på vores kursus i metoden guidet fælleslæsning d. 31. maj - 3. juni 2022 på Hald Hovedgård.

Om kurset:

På vores 4-dages internatuddannelse bliver du kvalificeret til at facilitere læsegrupper med metoden guidet fælleslæsning. Du lærer bl.a. om højtlæsning, tekstvalg og tekstmatch, spørgetyper samt gruppedynamik.

Dette kursus har ikke udelukkende fokus på læring i metoden, men fungerer som en bred introduktion til Læseforeningens omfattende praksis og forskning. Det betyder, at du som kursist vil møde en del af holdet bag og dermed blive præsenteret for hele paletten af Læseforeningens fire indsatsområder.

På dette kursus vil der være oplæg om Læseforeningens populære læsefællesskaber for gravide og barslende, om projekt Læs Højt – Læs Sammen, at skabe højtlæsningskultur i udsatte familier og om guidet fælleslæsning i en læringskontekst. Du vil blive præsenteret for Læseforeningens arbejde med Empowerment og Ambassadørskab i relation til udsatte og psykisk sårbare unge og høre hvordan du og din institution kan samarbejde med en civilsamfundsorganisation som vores. Herudover vil du blive indført i Læseforeningens forskning i hvad litteratur kan; hvorfor, hvornår og hvordan fælleslæsning styrker den mentale sundhed.

Uddannelsen har desuden nu et ”kom godt i gang” modul. Med dig hjem får du opstartspakke med litteraturinspiration og rekrutteringsmaterialer.

Kurset henvender sig til jer der i kraft af jeres arbejde som lærere, læsevejledere, bibliotekarer, litteraturformidlere, socialarbejdere, pædagoger, præster, kirketjenere, aktivitetsmedarbejdere, skuespillere, forfattere, redaktører og forskere med mere ønsker at kvalificere sig i vores metode og få inspiration til og viden om at skabe meningsfulde, læsende fællesskaber.

Hele kurset koster 12.500 kr. og er inkl. overnatning og forplejning.

Skriv til mia@laeseforeningen.dk hvis du er interesseret.

FÆLLESLITTERÆR INDSATS: LÆSEFÆLLESSKABER FOR BØRN OG FAMILIER I HELSINGØR

VI SØGER NYE FRIVILLIGE LÆSEGUIDER TIL AT LÆSE MED ÆLDRE I FAABORG-MIDTFYN