SKAB SKØNLITTERÆRE ÅNDEHULLER OG INFRASTRUKTUR I PSYKIATRIEN

Vil du bruge skønlitteraturen til at skabe frirum og meningsfulde møder for at modvirke psykisk mistrivsel i psykiatrien og i hverdagslivet for mennesker som rammes af psykisk sygdom? Læseforeningen søger lige nu læseguider med psykiatrierfaringer enten som patient, pårørende eller professionelt til at skabe læsefællesskaber i Region Midtjylland og Region Hovedstaden.

Om os og om at være læseguide

Læseforeningen er en civilsamfundsorganisation, der arbejder for at modvirke psykisk mistrivsel, ensomhed og udsathed ved at skabe skønlitterære fællesskaber for folk i alle aldre, livssituationer og på tværs af samfundslag. Vores læsegrupper faciliteres af frivillige læseguider uddannet i Læseforeningens metode Guidet fælleslæsning.

Som frivillig læseguide i psykiatrien og for mennesker som rammes af psykisk sygdom skal du kunne læse fast én hverdag om ugen. Alt afhængigt af hvor du læser, vil du enten indgå i allerede eksisterende læsefællesskaber eller være med til at etablere helt nye samarbejder. Du kan læse alene eller dele læsegruppen med en anden læseguide. Som læseguide udvælger du litteratur og poesi og faciliterer læseoplevelsen. På den måde skaber du meningsfulde møder mellem mennesker med udgangspunkt i skønlitteraturen.

Vi forventer, at du efter at have fået uddannelsen kan forpligte dig som læseguide minimum 1 år. Læs mere om vores arbejde, læseguideuddannelse og metode.

Vi tilbyder

• En uddannelse i metoden Guidet fælleslæsning

• Et match med en læsegruppe, som du læser med én gang om ugen i dag- eller aftentimerne

• Et dynamisk frivilligmiljø og et frivilligprogram, der understøtter dig i din praksis

• Adgang til litteraturforum – et online tekstarkiv for alle aktive frivillige i Læseforeningen

Om dig

• Du er interesseret i litteratur og har lyst til at dele den med andre

• Du har mod på at skabe læsefællesskaber i psykiatrien

• Du er en dygtig facilitator, som møder alle i øjenhøjde og med respekt

• Du er mødestabil og har mulighed for at læse fast én gang ugentligt i dagtimerne

• Du har deltaget i en læsegruppe ud fra metoden Guidet fælleslæsning

• Vi prioriterer ansøgere med tilknytning til psykiatrien, dvs. dig, der er enten personale, pårørende eller selv har psykiatrierfaringer eller erfaringer med at være i en sårbar position

Praktisk information om uddannelsen

• Hvis du bor i Region Hovedstaden, foregår uddannelsen d. d. 9., 16., 23. og 30. maj hos Skolen for Recovery i Ballerup

• Hvis du bor i Region Midtjylland, foregår uddannelsen d. 8. september samt d. 15., og 16. september med overnatning på Hotel Vejlefjord, Sanatorievej 26, 7140 Stouby

• For at blive læseguide skal du kunne deltage på hele uddannelsen.

Ansøgning

Send en kort motiveret ansøgning til helene@laeseforeningen.dk. Du kan bruge dette ansøgningsskema

Vi afholder samtaler løbende, så vi anbefaler, at du sender din ansøgning hurtigst muligt, da der er begrænset plads på kurset.

Vil du vide mere eller har du spørgsmål? Deltag i vores online spørgende fælleslæsning den første mandag i hver måned kl. 19-20.30. Her kan du opleve en guidet fælleslæsning og stille spørgsmål til en af vores gode, frivillige læseguider, som kan fortælle dig meget mere om rollen som læseguide. Tilmelding hos andreas@laeseforeningen.dk. Vi prioriterer ansøgere, der har prøvet at deltage i en guidet fælleslæsning.

FORSKERE OG DIREKTØR I MODSVAR: KUNSTEN GØR, AT MAN KAN VÆRE MERE END SIN LIDELSE

JOBOPSLAG: ØKONOMIMEDARBEJDER TIL LÆSEFORENINGEN