SKØNLITTERÆR AKTIVISME PÅ KLIPPEØEN: MØD LÆSEFORENINGEN TIL FOLKEMØDE PÅ BORNHOLM

I midten af juni drager Læseforeningen endnu engang mod Folkemøde på Bornholm, hvor vi i år afholder tre events og deltager i flere debatter. Her under kan læse mere om vores bidrag til programmet og se, hvor du kan finde os.

• SINDSSYLFIDER OG SALON OM ET NYT SPROG FOR PSYKISK SYGDOM

Hvis vi skal fordommene om psykoselidelser til livs, skal vi ændre måden, vi taler om dem på! Har du nogensinde kigget dig i spejlet og set en sindssylfide sidde som et spænde i dit hår?

Oplev digter og skønlitterær aktivist Clara Josephine Lykkeberg opføre sin sonetkrans Sindssylfider. 14 korte digte danner tilsammen en sluttet krans, en samlet fortælling om det splittede sinds sylfide-lignende væsner. Sindssylfider åbenbarer sig som et personligt og æstetisk alternativ til det psykiatriske sprog og åbner en ny samtale om dét, der findes hinsides vores fælles forståelsesramme. Efter oplæsningen vil der være en styret samtalesalon, hvor vi sammen går på opdagelse i skønlitteraturens potentiale til at være med og dele psykisk sårbare erfaringer.

Hvornår: Torsdag d. 15. juni kl. 16.30-17.30
    Hvor: F1, Molsliniens telt
    Praktisk: Arrangementet er åbent for alle, du behøver hverken være vant til at læse digte eller have psykisk sygdom inde på livet for at være med, tværtimod kan vi sammen undersøge det, vi har svært ved at begribe - måske en, du holder af, en dag får brug for din forståelse.

• FREDAGSBAR FOR SKØNLITTERÆR AKTIVISME

Læseforeningen inviterer til Skønlitterær Aktivistisk Fredagsbar!

Hvordan kan skønlitteratur skabe samfundsforandring og bidrage til løsninger på samfundets stædigste problemer? Vi zoomer ind på den stigende mistrivsel blandt unge og spørger, hvordan skønlitteratur og de kreative interessebårne tilgange kan være med til at styrke unges demokratiske stemme og mulighed for at tage aktivt del i at forme fremtidens samfund.
    På Klippescenen kan du møde Læseforeningens skønlitterære ungeaktivister sammen med UngKult, og opleve hvordan skønlitterære, kreative tilgange kan være en måde at engagere unge i samtaler om det levede liv og det samfund, vi er del af.

Til debatten serveres der noget koldt at drikke og snacks, som du kan nyde sammen med en POETISK SPEED DATING, skabt af vores seje skønlitterære ungeaktivister.

Hvornår: Fredag d. 16. juni kl. 16-16.50
    Hvor: Klippescenen
    Praktisk: Alle er velkomne på tværs af aldre og køn – både jer, der er optagede af at skabe samfundsengagement og styrke unges stemme, og enhver der interesserer sig for skønlitteratur, aktivisme og kreative tilgange til samfundsforandring.

• UNGE, DEMOKRATI, SKØNLITTERATUR & MORGENKAFFE

Læseforeningen og Tænketanken Fremtidens Biblioteker har med støtte fra Nordea-fonden igangsat projektet ‘Unge, demokrati og skønlitteratur’, der har til formål at skabe skønlitterære ungedrevne miljøer på tværs af landet, der styrker unges stemme og samfundsengagement gennem fælles læseoplevelser. Sideløbende har Læseforeningen sammen med de skønlitterære aktivister afholdt demokratilæseforløb for udskolingselever en række steder i landet. Interesseorganisationen for unge kulturskabere, Ung Kult, tager pulsen på de samfundsforandrende, selvorganiserede miljøer, der er med i forløbet, sammen med formiddagskaffen.

Hvornår: Lørdag d. 17. juni kl. 9.15-10
    Hvor: Ungdomshøjen

Forrige

LÆSEFORENINGEN VINDER BLIXENPRISEN FOR ÅRETS INDSATS FOR LITTERATURFORMIDLING 2022