Tid til Læsning

2016 - 2020

Tid til Læsning tilbyder læsegrupper til fremme af mental sundhed, for mennesker ramt af depression eller stress. Læseforeningen samarbejder i dette projekt med Region Midtjylland og Aarhus Universitet. Læsegrupperne faciliteres af læseguider uddannet i Læseforeningen og finder sted i fem kommuner. Initiativet går på tværs af sundhed og kultur, idet det bl.a. indebærer et samarbejde mellem biblioteker og sundhedscentre. Nederst på siden kan du læse projektets evalueringsrapport fra 2020.

En æstetisk intervention

Der er i disse år stort fokus på de menneskelige og samfundsmæssige omkostninger ved psykisk sygdom. I den sammenhæng er der et øget behov for udvikling af nye interventions- og behandlingsformer. Her kom Læseforeningen og tiltaget Tid til Læsning i spil som æstetisk initiativ.

Deltagerne til læsegrupperne blev visiteret via sundhedscentrene. De var mænd og kvinder mellem 18 og 60 år, der kunne henvises til læsegrupper som led i forebyggelse. Der var tale om mennesker med let til moderat depression, stress, angst eller mennesker med psykisk mistrivsel grundet en fysisk sygdom.

Den videnskabelige dimension

Tid til Læsning havde også en forskningsmæssig dimension. Gennem projektets forløb monitorerede og dokumenterede det tværfaglige forskningscenter Interacting Minds Centre på Aarhus Universitet samt Aarhus Universitetshospital indsatsen. Det skete også gennem en antropologisk undersøgelse og et ikke-randomiseret, kontrolleret effektstudie.

Med projektets tilkoblede forskningsaktiviteter fik vi indsamlet vigtig viden om de effekter, læsegrupperne har på deltagerne. Den praksis, som udføres i læsegrupperne ved hjælp af metoden guidet fælleslæsning, blev testet i relation til mentalt velvære, symptomatologi og social kognition. På den måde blev der skabt en evidensbase for fremtidige interventioner, som både aktører i kultur- og sundhedssektorer, kommuner og Læseforeningen får gavn af. Se evalueringsrapport nedenfor med resultater.

Vidtrækkende perspektiver

Tid til Læsning kørte i første omgang i fem modelkommuner i Region Midtjylland. Det vil herefter være oplagt at skalere projektet op og videreføre projektmodellen til flere kommuner i Danmark.

Projektet er nytænkende i kraft af sin særlige konstruktion, hvor vi samarbejder på tværs af klassiske skel: Læseforeningen står for selve implementeringen og kvalitetssikring af læsegrupperne gennem certificering og supervision af læseguides, ligesom vi, i samarbejde med bibliotekerne, står for forankring af tilbuddet. Sundhedscentrene står for visitering, Interacting Minds Centre står for evidensbaseringen, og Region Midtjylland for den strategiske satsning.

I projektet Tid til Læsning kan Læseforeningens faglige og praktiske ekspertise udfolde sig i spændingsfeltet mellem kultur og sundhed. I forhold til mennesker med psykiske udfordringer giver dette god grobund for forebyggelsesinitiativer, som vi glæder os til at integrere i flere og flere kommuner.

Evalueringsrapport 2020

Rapporten konkluderer, at læsegruppedeltagelse har en signifikant positiv effekt på depression, stress og angst. Deltagerne oplever læsegruppen som en meningsfuld, tryg og stimulerende aktivitet, der bidrager positivt til deres hverdag. På det strategiske plan konkluderer rapporten, at brobygning mellem kultur og sundhed er altafgørende for en succesfuld implementering af tilbuddet. Dette fordi ingen af parterne kan rekruttere borgere eller løfte tilbuddet på egen hånd. Ligeledes er det nødvendigt fra øverste ledelsesniveau at indtænke tilbuddet som en del af den kommunale drift. Civilsamfundet udgør i denne forbindelse også en vigtig partner, da dette kan sikre en videre forankring efter de 10 uger, som er inkluderet i henvisningsmodellen. Afslutningsvis konkluderer rapporten, at effekten af kulturelle sundhedsfremmetilbud ikke kun kan opgøres af den enkeltes symptombelastning, men også bør anskues gennem et bredere samfundsperspektiv. Her vil den samlede værdi anskues ud fra flere forskellige og langt mere tværgående parametre.

Du kan læse rapporten her eller hente den som PDF i linket nedenunder.

Presse.

• Kultur skal erstatte piller fra samfundsagenda.dk, af Mikkel Ottow, Kulturkonsulent, Region Midtjylland

• Psykiatrien i Region Midtjylland har lavet denne lille film om Tid til Læsning

• Video fra kultursomsundhedsfremme.dk, se den her