Vi spejler os i ord

En samskabt udstilling, der dokumenterer Læseforeningens indsats i Region Hovedstadens Psykiatri og Socialpsykiatri gennem fotos, lyd og dokumentariske digte.

Udstillingen Vi spejler os i ord er formet af antropolog og dokumentarisk kunstner Arendse Reeh (f. 1997) i samarbejde med deltagere fra læsefællesskaber ved Psykiatrisk Center Ballerup og Kompasset - et aktivitets- og samværstilbud i Sundby. Udstillingen ønsker at dokumentere, hvad skønlitterære læsefællesskaber kan for mennesker med psykiatrierfaring udtrykt med deres egne ord, blik og stemmer.

Udstillingen består af tre dele; en videoinstallation, en fotoserie og dokumentariske langdigte. Alt sammen formet i en samskabende proces med deltagerne i læsefællesskaberne. Udstillingen har sin fysiske form i LiteraturHaus og på Nørrebro Bibliotek i November og December 2025. 

Jeg har tusind ønsker

Videoinstallationen Jeg har tusind ønsker (lyd og grafisk videomateriale) sætter fokus på deltagernes oplevelse af at kunne spejle sig selv i de læste tekster. Deltagere fra læsefællesskaberne læser i videoinstallationen citater op, som har rørt dem særligt undervejs i fælleslæsningen. Installationen ønsker at give et indblik i den resonans og spejling, deltagerne oplever i litteraturen.

I installationen bliver der læst højt fra følgende bøger:

Sommerbogen, Tove Jansson. Kaj, Finn Søeborg. Det nemme og det ensomme, Asta Olivia Nordenhof El Quinto, Klaus Rifbjerg Barbar, Amina Elmi. Angst, Lola Baidel. Bryd op før regnen kommer, Alexandra Fuller. Det er himlen, der trækker vejret, Sofia Heilmann-Clausen

Jeg tager mig selv med til læsning

Ned gennem udstillingen kan du følge deltagernes blikke gennem billeder fra tre engangskameraer, taget mellem møderne i læsefællesskaberne. Fotoserien undersøger den stemning, som deltagerne tager med ind og ud fra læsefællesskabet i deres eget liv og hverdag.

En samtale om

En samtale om består af dokumentariske langdigte, du kan læse og lytte til ned gennem udstillingen. Digtene er blevet til ud fra samtaler, deltagere har haft under fælleslæsninger i Psykiatrisk Center Ballerup og Kompasset i Sundby og er skrevet som en kollektiv stemme ud fra flere af deltagernes refleksioner.

Arendse Reeh har formet digtene ud fra deltagernes refleksioner og kommentarer til fælleslæsningerne for at skabe et indblik i, hvilke fælles samtaler der udspringer af litteraturen.

Digtene kunne i den fysiske udstilling i LiteraturHaus og på Nørrebro bibliotek læses og lyttes til i samme fysiske rammer, som læsningerne normalt foregår. Ved et bord med spredte tekster og kaffekopper som en dokumentarisk genskabelse af læsefællesskaberne.

En samtale om Skotøjsæsken 

af Annette Bjergfeldt fra Mr. Saitos rejsebiograf


Jeg kan godt lide mennesker, der går helt let,

som om de flyver hen over jorden

Går du sådan selv?

Nej, men jeg kunne godt tænke mig det

bare at svæve rundt i et lokale

Det er som om, Fabiola vokser,

da hun bliver set for det, hun kan

ligesom i den grimme ælling,

så vokser hun sig til en svane

Jeg tænker,

at skoene er som en slags arv, hun tager med sig

Hun kunne ikke se nonnernes fødder

i det kloster, hun voksede op i,

men man kan ikke løbe fra sine gener

Jeg tænker på min mormor

Min mor havde hende kun de første to måneder, hun levede

Så det har vi arvet

en ikke så kærlig og varm mor,

fordi hun ikke havde en selv, da hun voksede op

Da jeg var barn,

ville jeg egentlig gerne have boet i et kloster

i den ro

men da Fabiola så vælger at rejse fra klostret i historien,

så forstår jeg hende godt

at hun har brug for eventyr

De faste rammer kan være kvælende

Omsorgfulde og indsnævrende

Da jeg var barn, drømte jeg om at blive hentet

af rumvæsner

Jeg ville savne min familie,

men jeg ville i det mindste komme ud og opleve noget

Mens du læste, kunne jeg lugte gaderne, du beskrev

så menneskenes bevægelser

lugtede læderet fra skoene

I dag virker det, som om hele verden dufter ens

Man skal i hvert fald meget langt væk for at møde en anderledes duft

Da jeg var barn, duftede steder forskelligt

I dag dufter hele europa ens

Jeg oplever historien fortæller noget

om min egen hverdag

Jeg har brug for stabilitet

Hvis der ikke er ro i hverdagen,

så er det svært at komme sig

På en måde tror jeg,

at vi alle lidt har brug for vores eget kloster,

men ikke hele tiden

Hvis jeg boede i et kloster hele tiden,

så ville jeg kede mig

og gå i stå

Det er bare sådan,

at når man har en sårbarhed under overfladen,

så er det vigtigt at have sig selv med

Det er balancen

For nogle mennesker har brug for struktur for at overleve,

hvor andre må forlade strukturen

for ikke at blive kvalt

Alt det vi plejer at gøre giver mig kvalme

Jeg tror også, jeg ville have forladt klosteret

måske bare ikke for at sælge sko


En samtale om Bryd op før regnen kommer 

af Alexandra Fuller

Man kan tænke, 

at alle lever rosenrødt, 

men det gør alle jo ikke


Man kan ikke planlægge sig 

ud af kaos 

som teksten siger


Kaos er altings begyndelse og 

afslutning 


Man skulle tro at rammer skaber ro,

men på den lukkede bliver vi vanvittige af al den ro


For mig er der alligevel mere ro her end derhjemme

Når jeg tager hjem, går der ikke længe, før jeg har brug for at komme her igen


Når jeg går ind over dørtærsklen

så kan jeg trække vejret 

bare lige at komme her 1-2 dage 

så kan jeg lidt igen



Vi bliver oplært i at kontrollere 

kaos

Vi er oplært i 

better safe than sorry 


Vi bliver oplært i

prepping,

men jeg nægter


Det er bare pressemøder, pressemøder

hele verden der brænder


Men hvor skal vi gå hen og finde ro

hvis ikke her?


En samtale om novellen Kaj 

af Finn Søeborg


Det første, jeg kommer til at tænke på, er,

at ting gerne må tage tid

Det at de kører i tog i 10 år

og langsomt udvikler et venskab

Der er noget rart ved, at de tager sig tiden

langsomt siger hej til hinanden

og først efter tid giver en julegave 


For mig virker det urealistisk 

at han sidder på et tog hver dag

Der må ikke have været meget i hans tilværelse

når han bliver så glad for at finde en ven i toget

Han er vel ensom

Så derfor går han meget op i det


Det at elske nogen har også en bagside

At han ikke har andre glæder i sit liv end Kaj

det er lidt deprimerende 


Hvordan kan to mennesker der er så ens mødes

Det er sjældent ikke?

Det er måske det, der tiltrækker dem til hinanden

at de er introverte og generte 

og begge nærmer sig hinanden så langsomt


Som før i tiden

da vi var uden telefoner

Det er måske derfor de møder hinanden i den tid og ikke i vores

At man dengang mødte andre mennesker

Jeg mødte altid nogen jeg ikke kendte, da jeg studerede 

på færgen på vej hjem fra Aarhus

så sad vi og talte


Det tror jeg ikke, man gør i dag

møder en fremmed i S-toget, der bliver din ven


En samtale om Katten

Fra sommerbogen af Tove Jansson

Jeg sidder og tænker på gamle Cher

jeg var en lille dreng,

og jeg skulle se, hvad en kat kunne,

så jeg rev den i halen

Fordi min mor var så super kompleks og overbeskyttende,

så hun kun, at den gjorde mig fortræd,

så hun fik den dræbt


så når du spørger mig, hvad jeg tænker på, når jeg tænker på en kat

så tænker jeg på ham


Jeg tror lige, jeg skal have en smøg


(Vi læser videre om Sophia og hendes kat Mappe)


Hvad tænker I om Sophia og katten?


Det er som om, hun ikke rigtig har sat sig ind i, 

hvad en kat er for en størrelse

det er som om

hun projicerer sine egne menneskelige følelser over på katten


Når hun kalder den en morder

og ikke kan kende forskel på et lig og en rotte


Hun lyder som et bysbarn


Men så er det, som om katten bliver sin egen

og løsriver sig fra Sophia


Den tager situationen i egen pote og tænker: 

Det her cirkus kan jeg simpelthen ikke overskue

Jeg bliver nødt til at køre mit eget løb

Jeg får ingen ros, de tager min mad, jeg møjsommeligt har fanget til dem


Straf i stedet for belønning

det gider jeg ikke


Så derfor løber katten i skoven


Er katten i virkeligheden et traume Sophia bærer rundt på?

Det virker som om, hun har givet lidt slip på den eller hvad?


Det ved jeg ikke rigtig, måske tvungent. 

En tvungen distance


Som hun siger: 

“Hvis jeg tilgiver ham, hvad sjov er der så ved det, hvis han bare er ligeglad”. 


Den der følelse af ikke at kunne give helt slip


Det er som om katten har overtaget hendes psyke 

jo mere den trækker sig væk

jo mere elsker hun den

elsker eller hader


Det er som en slags besættelse

af et eller andet som bare er et dyr


Det er som om, hun har en mangel i sit liv 

og den mangel bliver projiceret over på katten,

der bliver til et ufrivilligt offer


Alle hendes mangler i en kat

og den kan slet ikke leve op til det

for det er jo bare en kat


Hun skulle måske bare acceptere,

at katten er en kat, 

der frit jager i skoven


Der er et element af selvpineri

det nogen gør

hvad hedder det?

sadomasochisme 

at have brug for noget, der gør ondt


Det er ikke det samme,

når hun pludselig får bedstemoderens kat, der er nem og let


Jeg kan måske godt genkende

at blive fanget ind i sådan en halvdårlig vanemæssig adfærd,

som man måske egentlig gerne ville ud af,

men det er blevet så velkendt

og tryghedsagtigt,

at man måske kan blive bange for at bryde ud af det


Så når man får chancen, så bliver man alligevel nervøs for 

det ukendte 

det andet liv ser måske bedre ud,

men det dårlige er måske blevet så vanemæssigt 

at tage et skridt væk er alligevel en udfordring,

selv om man tænker “bare det her kunne stoppe”,

så når muligheden kommer, er der alligevel 

en tryghed i det ubehagelige


Det er også som om, hun ikke rigtig kan gøre for

at det er den kat, hun elsker

Den som er besværlig og gør hende ked af det. 


Ja på en eller anden måde

har den der kat en hel masse dele, som hun hader

men alligevel så er det bare katten for hende

En samtale om Barbar 

af Amina Elmi

Jeg er meget god til at forlade

Jeg er lykkeligst, når jeg er væk


Sådan har jeg det ikke 

Jeg hører til Farum, 

hvor jeg er fra


Jeg føler lidt, jeg har været så mange år væk fra,

hvor jeg er vokset op

Mine barndomsvenner bor der jo heller ikke mere,

så på en måde er der vel en tilknytning,

men alligevel ikke


Jeg hører til mit barndomshjem

Jeg er lige flyttet hjemmefra 

og alting er nyt

og svært


Min bror har nemmere ved at tilpasse sig

Hans hjem er hans omgivelser

det han laver 

hans venner

hvor han er


Jeg havde det meget sådan engang, da jeg flygtede fra en sorg,

der var knyttet til en by


Der elskede jeg at sidde på en fremmed bænk

et fremmed sted


De første dage

kunne jeg trække vejret lettere

Der var bygninger og gader

helt tomme for minder

En samtale om Ond i sulet

af Naja Marie Aidt

Jeg synes mere teksten handler om 

ensomhed 

end om angst 


En sær hævn mod søsteren 


Jeg lider selv af angst

men jeg har ikke brug for at hive nogen 

ned i mørket 


Jeg isolerer mig selv, når det er 


Hovedpersonen er meget bange for at være alene,

så hun vækker søsteren

På alle mulige måder

forsøger hun at holde hende vågen


Det med ikke at kunne sove kan jeg godt genkende

jeg har aldrig kunne sove

men jeg havde ingen søster at vække 


Jeg læste Anders And blade 

for ikke at være alene


Jeg ved ikke, hvad det er 

der gør det er svært at sove

måske er det at miste kontrollen

og overgive sig til søvnen



Så hun banker 

og banker kosteskaftet mod gulvet,

så søsteren ikke sover uden hende 


Jeg gik ind til min mor og sov i stedet

For at være bundærlig

sov jeg nok hos hende til jeg var 12


Når der er andre, når jeg er tryg,

så kan jeg godt sove



Jeg var ikke så bange for at være ensom

jeg var mere bange for ikke at høre til


Jeg viser ikke min angst til nogen,

for så er der også deres reaktion 

at forholde sig til


Jeg fortæller ikke om de

krystalklare tanker indeni mig

De kan ikke formuleres til andre


Der er nok også en skam ved det,

når du siger, du er angst,

og folk spørger for hvad


Hvad kan man så sige: for det hele? 


Det kan du da ikke være, siger de så 


Men angsten den ruller frem i kroppen

som en fysisk fornemmelse

Til at begynde med lige til at bære 

holde ud 

en uro 

Så sætter den sig som tanker,

og så er den ikke til at bære mere


Det er rart at dele med andre, 

der også deler angsten, 

så kan man dele angsten sammen 


Jeg har ikke angst

det er ikke min ting,

men når I taler om den, 

så ser jeg det mere som om 

I besidder en forøget fornemmelse

Som et musikalsk øre

Så har I ører, der kan fornemme og sanse noget, før andre 


Noget usynligt

som I efterfølgende kan reflektere over om er værd at fornemme


Ja

jeg mærker alle andres følelser, 

de disharmoniske, usynlige ting omkring mig, 


Det er dem, der bliver til angst i min hjerne

En samtale om Haven

af Josefine Klougart

Jeg kommer også til at tænke 

på min egen have

der er i udvikling lige nu

stikkelsbær

knopper 


Jeg plejer at se på verden meget bredt

men her ser jeg detaljerne

som i tekstens have


Man kan trække vejret 


Min veninde sagde forleden 

at det er en lettelse 

hver gang hun får en pause 


Tænk at det er sådan verden er


At jeg’et er alene i haven

at jeg’et vågner alene

og opdager, at alt en dag vil bevæge sig videre 

poplerne og bævreaspene

solsortene 


Jeg sidder bare og tænker

jeg ved ikke, om det er mig, 

der tænker for meget


men de der stikkelsbær, 

det er i efteråret, de kommer

den natur der springer ud 

og det, der går til grunde


Stikkelsbær og død

“Det havde jeg svært ved at forstå”


“Det forstår jeg godt”


Det er måske bevægelsen 

i alt det, der er i fuldt flor nu,

som vi ved er væk om et halvt år 


Et tab af uskyld

rædsel og eufori

alt det levende

der en dag holder op med at være levende


Jeg kommer til at tænke på, 

når jeg er i skoven

og stopper op og kigger

og ser alle bevægelserne på én gang


Jeg ser ned i skovbunden

og først ligner det bare jord og blade

men lige pludselig ser jeg, 

hvor meget det kribler og krabler,

hvor meget bevægelse, der faktisk er, 

når du får øje på det


Det får mig til at tænke på,

hvor meget vi er i bevægelse

selv når vi tror, vi står stille


At lukke øjnene

og mærke

hvor meget vores fødder bevæger sig


Teksten gør alle bevægelser afhængige af hinanden,

når solsorten bider i brødet, ligger brødet og ruller rundt

når bøgen skubber bladene


Og man er selv den her person,

en del af det system

lige her, lige nu 

men på et tidspunkt ikke mere

Det er en rystelse at opdage, 

at man bare er en i mængden,

at blive bevidst om 

at man ikke er verdens navle,

som man ellers kan føle,

når man er barn

da ens egne bevægelser virkede som et centrum


i stedet opdage at vi bliver ældre, bliver til stilstand

og dør

ligger i mulden og bliver til orme