Salon for skønlitterære aktivister - Forfattersamtale med Nynne Roberta Pedersen Pedersen og Lars Skinnebach og workshop om poesiens aktivistiske potentiale

Lars Skinnebachs ‘Patriarken falder’ fra 2022 og Nynne Roberta Pedersen Pedersens ‘Vi hopper på åkander’ fra 2023

måske livet

ophøj de rige hvis du vil
lad os være uvenner over samfundet

sammen

tage penge
måske livet
give til de andre

-  Nynne Roberta Pedersen Pedersen, fra ’Vi hopper på åkander’, 2023

Lørdag d. 10. februar inviterer Læseforeningen alle vores unge frivillige; læseguider, skønlitterære aktivister, følgevenner – kært barn har mange navne - til salon på Lynfabrikken i Aarhus. Temaet er skønlitterær aktivisme, og hvordan vi sammen kan bruge prosa, poesi og fælleslæsning aktivt og aktivistisk i en verden, der brænder.

Litteratur kan skabe dialog, åbne, lukke, trøste, undre, forarge, og vi behøver måske ikke ligefrem blive uvenner over den, eller hvad, måske?

I første omgang vil vi vende os mod forfatterne – uden dem ingen fælleslæsning! – og vi er stolte af at kunne præsentere Nynne Roberta Pedersen Pedersen og Lars Skinnebach i en fælles samtale om deres arbejde og om skønlitteraturens potentiale som aktivistisk virkemiddel. Samtalen faciliteres af læseguide Anders Thorkild Ølholm.

Forfattersamtalen vil danne inspiration for resten af dagen, hvor vi på god aktivistisk manér vil kalde til handling i en workshop. Vi skal skabe poetiske fælleslæsende events; brainstorme, skitsere, måske opfinde et kampråb eller to, og stille skarpt på arbejdet, som allerede lever med mange af jer derude på tværs af landet.

Salonen er som sagt for ALLE læseforeningens frivillige i alderen mellem 0 – 35, og dagen er dermed også en fantastisk mulighed for at møde en masse andre skønne fælleslæsende unge. Læseforeningen byder på frokost, drikkevarer og masser af snacks undervejs – så medbring intet andet end kampgejst!

Praktisk information

Tid: d. 10. februar 2024 kl. 11.00 – 16.00

Sted: Lynfabrikken, Vestergade 49B, 8000 Aarhus

Tilmelding: til sigrid@laeseforeningen.dk hurtigst muligt (og senest d. 1. februar)

Detaljeret program sendes ud et par dage før.

Om forfatterne

Nynne Roberta Pedersen Pedersen er del af de kunstneriske og aktivistiske musikprojekter Bananskolen, Aktivistkoret og Goodiepal & Pals. Hun debuterede i 2023 med digtsamlingen ’Vi hopper på åkander’ som blander poesi med sange og tekster fra hendes tidligere aktivistiske, musikalske projekter. Vi hopper på åkander kritiserer det kapitalistiske system, krig og ulighed og kalder til protest med en opfordring om at kæmpe for en ny verdensorden, hvor kærlighed og omsorg for planeten er grundtanken.

Lars Skinnebach har siden sin debut i 2000 udgivet poesi med et aktivistisk sigte, med særligt fokus på velfærdsstaten og klima. Han har udgivet flere digtsamlinger senest ’Patriarken falder’ i 2022 og før det bl.a. ’Teotwawki’ hvis titel er en forkortelse for ‘The End of the World as We Know’. Lars Skinnebach var i begyndelsen af 00’erne redaktør på tidsskriftet Den Blå Port. Tidsskriftet efterlyste litteratur, som udfordrede samfundet og gav nye perspektiver på menneske, socialitet og verden omkring sig. Han har undervist på forfatterskolen og underviser nu på Testrup Højskole.

Fra sidste ’Salon for litterære aktivister’, i U-kirke i København 2022. Stor tak til Sebastian Nathan og Haidar Ansari.

Frivilligundersøgelse 2023 - Resultater og tusind tak for jeres besvarelser

Praktikopslag: Bliv kommunikationpraktikant i Læseforeningen og vær med til at skabe landsdækkende skønlitterær aktivisme!