Frivilligundersøgelse 2023 - Resultater og tusind tak for jeres besvarelser

Tidligere på året bad vi jer om at svare på et spørgeskema vedrørende det at være frivillig i Læseforeningen, og hele 85 af jer tog sig tid til at svare. Det er vi meget taknemmelige for! Jeres svar hjælper os både med at udvikle og forbedre frivilligprogrammet, og med at blive klogere på hvordan vi inviterer flere frivillige ind i Læseforeningen. Det er vigtigt. For desto flere frivillige vi er, desto flere mennesker kan vi dele litteraturen med i vores læsegrupper.

Herunder var undersøgelsens formål at give os en større indsigt i, hvad der er med til at definere jer som en gruppe af frivillige, at undersøge jeres motivation for at være læseguider, og hvad der har betydning for jeres vedvarende engagement og lysten til at fortsætte virket som læseguide.

Her kommer lidt highlights fra undersøgelsen:

• Størstedelen, hele 65,5% af jer frivillige hører ind under aldersgruppen 60+ år.

• Den resterende andel af frivillige fordeler sig mere ligeligt i aldersgruppen 24-60 år.

• Størstedelen af jer læser med ældre mennesker

• Vi kan se en tendens til at I som frivillige læser med dem der afspejler jeres egen aldersgruppe. De unge frivillige læser i langt større grad med andre unge, de frivillige midt i livet læser mere ligeligt fordelt med alle målgrupperne, hvor de ældste frivillige typisk selv læser for ældre.

• Hele 77,65% svarede at de blev læseguider fordi de elsker litteratur og gerne vil dele den med andre.

• Derudover er I typisk læseguider fordi I gerne vil udvikle jer fagligt og personligt, og fordi I gerne vil gøre noget godt for andre.

• I bliver især ved med at være læseguider, fordi I elsker virket som læseguider og at have en læsegruppe. Derudover synes I at det er lærerigt, og at I får kompetencer I kan bruge i andre sammenhænge.

• I sætter pris på arrangementer med fagligt indhold.

• Mange af jer er tilfredse med muligheden for medskabelse i foreningen.

• En stor del af jer er ikke opmærksom på muligheden for medskabelse - det skal vi ændre på!

Se alle resultaterne her.

Vi søger frivillige læseguider til at fælleslæse med børn, unge, forældre og familier i Helsingør - Skal du være med?

Salon for skønlitterære aktivister - Forfattersamtale med Nynne Roberta Pedersen Pedersen og Lars Skinnebach og workshop om poesiens aktivistiske potentiale