Vi søger frivillige læseguider til at fælleslæse med børn, unge, forældre og familier i Helsingør - Skal du være med?

Lige nu søger Læseforeningen i samarbejde med Børnenes Hus og Frivilligcenter Helsingør frivillige læseguider, som vil skabe meningsfulde fællesskaber og frirum på tværs af sociale og kulturelle skel gennem skønlitteratur og højtlæsning for børn, unge, forældre og familier i Helsingør.

Om os og om at være læseguide

Læseforeningen er en civilsamfundsorganisation, der arbejder for at skabe øget trivsel, empowerment og mental sundhed ved at etablere skønlitterære fællesskaber for folk i alle aldre, livssituationer og på tværs af samfundslag. Vores læsegrupper faciliteres af frivillige læseguider uddannet i metoden guidet fælleslæsning.

Børnenes Hus er et aktivitets- og foreningshus, hvor børn, unge og familier på tværs af Helsingør kommune kan mødes og være en del af meningsfulde fællesskaber og deltage i aktiviteter for alle aldersgrupper. I huset er fokus på at styrke børns og unges egne ressourcer og relationer og bygge bro til lokalmiljøet.

Som frivillig læseguide skal du læse én gang om ugen med børn, unge eller familier i eller omkring Børnenes Hus. Du kan læse alene eller dele læsegruppen med en anden frivillig læseguide. Vi forventer, at du efter at have fået uddannelsen kan forpligte dig som læseguide minimum 1 år.

Vi tilbyder

• En 3-dages uddannelse i metoden guidet fælleslæsning

• En læsegruppe i eller omkring Børnenes Hus, som du læser med en gang om ugen

• Et dynamisk frivilligmiljø der understøtter dig i din praksis

• Adgang til vores litteraturforum – et online tekstarkiv for alle aktive frivillige i Læseforeningen

Om dig

• Du er interesseret i litteratur og har lyst til at dele den med andre

• Du har mod på at skabe læsefællesskaber for både børn og forældre og styrke læselyst og –glæde i familier, hvor højtlæsning ikke nødvendigvis er en del af hverdagen

• Du er en dygtig facilitator, som møder alle i øjenhøjde og med respekt

• Du er mødestabil

Ansøgning

Send en kort motiveret ansøgning til maria@laeseforeningen.dk senest d. 22. januar 2024, samtalerne vil finde sted d. 25. og 26. januar i Børnenes Hus.

OBS! For at komme i betragtning skal du kunne deltage på læseguideuddannelsen, som finder sted d. 21.-23. februar 2024 hos Lauritzenfonden i Dronningmølle. Uddannelsen er gratis for vores frivillige, og der vil være gratis forplejning og overnatning.

Nyt intiativ: Har du allerede uddannelsen i guidet fællesning og vil du være med til at skabe online læsefællesskaber for mennesker med handicap?

Frivilligundersøgelse 2023 - Resultater og tusind tak for jeres besvarelser