Aarhus K bliver poetisk kvarter: Nordea Fonden støtter samarbejde mellem Godsbanen, Læseforeningen og Aarhus Litteraturcenter

(Pressemedelelse af Godsbanen)

Bydelen omkring Godsbanen, Aarhus K, tager form i disse år, og nu får den et litterært løft: Nordea-fonden lægger næsten en million kroner i projektet Det Poetiske Kvarter.

Det Poetiske Kvarter skal skabe sammenhæng mellem Aarhus K’s mange nye naboer, og det kommer til at ske i en treårig periode med litteraturen som vigtigste værktøj. Blandt initiativerne bliver ansættelsen af en litterær vicevært, der fx skal sende velkomstpoesipostkort ud til alle nye tilflyttere. Der bliver opsat poesibænke og læsekroge, arrangeret litterære fællesspisninger og meget mere.

Flere mødesteder og mere at være fælles om

”Vi er meget taknemmelige for Nordea-fondens opbakning til vores arbejde med lokale og aktive fællesskaber i nærmiljøet. Som borgernær kulturinstitution er det vores mål at sikre kulturliv til alle. Dette projekt skaber flere mødesteder og mere at være fælles om.”

- Marianne Grymer Bargeman, direktør for Godsbanen

“I de lokale kultur- og aktivitetshuse rundt omkring i landet ser vi lige nu et kæmpe engagement og en stor lyst til at skabe aktiviteter, der kan bringe os sammen på nye måder. Nordea-fonden glæder sig over at kunne bakke op om kulturhusene og de mange lokale ildsjæle bag projekterne, så de kan forløse noget af det store potentiale. Dørene bliver åbnet til nye mødesteder og sociale arrangementer, hvor vi sammen kan skabe flere gode liv.”

- Henrik Lehmann Andersen, adm. direktør i Nordea-fonden.

”Vi er meget overvældede og glade for, at Nordea-fonden har valgt at støtte projektet! Vi glæder os til at skabe fællesskaber med litteraturen på tværs af det meget mangfoldige Aarhus K. Blandt andet med tiltag som en litterær vicevært og poesirødder, der vil skabe sammenhold og en fælles identitet i kvarteret.”

- Jette Sunesen, leder af Aarhus Litteraturcenter

”Det bliver helt vildt spændende at tænke litteraturen som mødested for en mangfoldighed af stemmer ind i kvarterets konkrete, fysiske rammer og lade det poetiske sprog være med til at forme et kvarters identitet. Tak til Nordea for en visionær bevilling!”

- Mette Steenberg, direktør for Læseforeningen

Det Poetiske Kvarter får hovedkvarter på Godsbanen, og de første initiativer tager form fra januar 2024.

Samarbejdspartnere:

Nordea-fonden har et almennyttigt formål og støtter projekter, som fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur. Kulturhuspuljen var åben fra januar til maj 2023, hvor i alt 254 kulturhuse søgte om støtte. På grund af stor efterspørgsel hævede Nordea-fonden den samlede uddelingsramme fra 25 til 38 mio. kr.

Godsbanen er med sine 10.500 m2 et af Danmarks største kulturproduktionscentre med et teater, et spillested, en café, 12 atelierer, syv åbne værksteder, udlejningslokaler m.m. Godsbanen styrker byens kulturelle udvikling og skaber rum og fællesskaber for alle.

Læseforeningen er en civilsamfundsorganisation, der driver et frivilligt båret initiativ for at skabe stærke læsende fællesskaber gennem fælleslæsning af skønlitteratur.

Aarhus Litteraturcenter arbejder for levende og mangfoldige møder med litteraturen og for at formidle litteraturen uden for bogens fysiske grænser; bl.a. ved at tænke litteratur i nyesammenhænge og ud i byrummet.

Om Aarhus K
I disse år udvikles området omkring Godsbanen til et helt nyt, 100.000m2 stort brokvarter; Aarhus K. Udover boliger, erhverv og grønne arealer, består Aarhus K af flere kulturelle institutioner; fx
Godsbanen, Institut for X og Arkitektskolen Aarhus, der arbejder tæt sammen for at sikre fællesskab i det nye område.

Kontakt og mere information:

www.detpoetiskekvarter.dk

Godsbanen: Direktør Marianne Grymer Bargeman, mgb@godsbanen.dk
Læseforeningen: Direktør Mette Steenberg,
mette@laeseforeningen.dk
Aarhus Litteraturcenter: Leder Jette Sunesen,
jette@litteraturen.nu
Nordea-fonden: Kommunikationskonsulent Sune Blicher,
sub@nordeafonden.dk

Pressemeddelelse: Skønlitterære følgevenner bygger bro sammen med unge i udsatte positioner

Opråb! Læseforeningen søger unge skønlitterære aktivister i og omkring Kolding og Fredericia