Pressemeddelelse: Skønlitterære følgevenner bygger bro sammen med unge i udsatte positioner

Unge som oplever udsathed skal kunne tage del i kreative fællesskaber og medskabe sammen med andre unge. Derfor styrker vi nu vores arbejde med introduktionen af en ‘skønlitterær følgeven’, der skal hjælpe med at bygge bro for unge i udsatte og sårbare positioner ind i skønlitterære fællesskaber. Tak til Det Obelske Familiefond for støtten til at videreudvikle vores indsats for unge i udsatte positioner.

Skønlitterære følgevenner, brobygning, medskabelse, tværsektorielt samarbejde og så selvfølgelig poesien i ungedrevne fællesskaber. Det er kort fortalt ingredienserne i dette nye samarbejde mellem Læseforeningen, Aarhus Kommune og sidenhen flere kommuner. Det Obelske Familiefond støtter projektet med 3.247.310 kr over de kommende tre år, hvor vi skal videreudvikle vores indsats med at invitere unge i udsatte positioner i ungedrevne skønlitterære civilsamfundsfællesskaber.

Projektet er en del af et langvarigt arbejde for at skabe skønlitterær infrastruktur og bygge bro for mennesker i udsathed, mistrivsel og ensomhed ind i meningsfulde fællesskaber med litteraturen og poesien som fælles tredje. Over en årrække har Læseforeningen sammen med en bred vifte af samarbejdspartnere arbejdet for at skabe adgang til interessebårne fællesskaber - også når livet er svært. Det Obelske Familiefond har siden 2019 støttet indsatsen for børn og unge i udsatte positioner.

Formålet med denne nye indsats er at bygge bro mellem kommunale indsatser for unge i udsatte positioner og civilsamfundets fællesskaber. Vi ved at det kan styrke mennesker i udsatte livssituationer at blive del af fællesskaber, der handler om andet en problemer, sygdom og mistrivsel. Men vi ved også at det også kan være svært at finde vej ind i netop de fællesskaber, når man som ung oplever udsathed og at livet er svært. Derfor sætter vi nu målrettet ind for at skabe adgang ind i fællesskaberne.

Læseforeningens Chef for Sociale indsatser udtaler:

”Poesien, skønlitteraturen og de kreative tilgange i civilsamfund kan noget særligt i forhold til at skabe mening og perspektiv i udsatte livssituationer, styrke trivslen og være en trædesten videre i livet. Men det opleves ikke altid som tilgængeligt at være med, når livet virkelig er svært. Derfor ser vi det som vores opgave hele tiden at forsøge at udvide nettet af skønlitterære fællesskaber, bygge bro og skabe adgang så flere kan finde vej ind – også når man som et ungt menneske oplever udsathed.”

Interessebåren, relationel medskabelse

Unge i udsatte positioner savner ofte netværk og opbakning fra deres omgivelser. Foreningslivet og kulturelle fællesskaber tilbyder miljøer og måder at være sammen, der kan skabe tilknytning, mening og styrke agens og handlemulighed. Udfordringen er at finde vej ind i de fællesskaber. Dette projekt arbejder konkret med brobygning ved at udvikle en ny nøglerolle, den skønlitterære følgeven, som vil følges med unge i udsatte positioner ind i de skønlitterære miljøer.

Den skønlitterære følgeven er en ny rolle, projektet udviklet med afsæt i erfaringer fra vores tidligere projekt med støtte fra Det Obelske Familiefond, hvor vi havde fokus på at række ud til unge i meget udsatte positioner i risiko for selvmord. Fra dette arbejde og meget andet ved vi, at der er en række barrierer, der skal overvindes, før man indtræder i foreningsliv og kulturelle fællesskaber, og for unge i udsatte positioner kan det være en uoverkommelig opgave at opnå varig tilknytning.

Vores arbejde for målrettet at nå unge i meget udsatte og sårbare positioner, peger på det relationelle og brobyggende arbejde som helt centrale forudsætninger for at involvere unge i fællesskaberne og som aktive medskabere. Det kræver et målrettet relationelt arbejde, men vores erfaring er, at vi lykkes bedst med at gøre en positiv forskel for de unges trivsel og handlemulighed ved at række ud igennem andre unge og basere relationerne på et interessebåren fælles tredje.

Først Aarhus

Projektet er i første omgang igangsat i Aarhus med et stærkt hold af samarbejdspartnere, der har kontakt til unge i udsatte positioner i kommunen, og er altafgørende for at sikre at broen kan bygges i praksis ved hjælp af de poetiske venner ind i læsefællesskaberne. Næste år udvider vi indsatsen til København og på tredje år med mulighed for at udvide til endnu en by. Hvis du er interesseret i at samarbejde som kommune, er du velkommen til at række ud.

Video fra en ‘Salon for skønlitterære aktivister’ og et blik ind i vores skønlitterære fællesskaber for unge læseguider og deltagere i læsegrupper.

For mere om projektet kontakt helene@laeseforeningen.dk eller sigrid@laeseforeningen.dk hvis du gerne vil være med som ung eller som samarbejdspartner.

Tusinde tak til jer der er med og til Det Obelske Familiefond for støtten.

Bliv frivillig læseguide og vær med til at skabe fællesskaber om litteratur i Helsingør!

Aarhus K bliver poetisk kvarter: Nordea Fonden støtter samarbejde mellem Godsbanen, Læseforeningen og Aarhus Litteraturcenter