BILLEDSERIE: LÆSEFORENINGENS SOMMERSKOLE 2022

D. 27.-28. august afholdte Læseforeningen en fantastisk sommerskole ved Saxild Strand. Vi havde inviteret vores aktive, frivillige læseguider til en weekend i fælleslæsningens, fællesskabets og den skønlitterære aktivismes tegn. Temaet for årets sommerskole var skønlitterær krisehåndtering, som vi sammen udforskede i fælleslæsninger, workshops, samtalesalon, en forfattersamtale og afslutningvis en paneldebat. Om aftenen var der to nye ting på programmet - nemlig skønlitterær speed meeting og digtvandfald, begge dele med så stor succes, at de må blive en fast del af programmet på sommerskolen de næste mange somre.

Vi skød sommerskolen i gang med det vigtigste af det hele: Fælleslæsninger i haven og ved vandet ved skønne Saxild Strand

Lørdag eftermiddag havde vi inviteret forfattere Jakob Jakobsen og Fine Gråbøl til en samtale om skønlitteratur, psykisk sårbarhed og psykiatri.

Vi rundede en virkelig god og inspirerende lørdag af med skønlitterær speed meeting - et koncept, som Læseforeningens skønlitterære aktivist, Casper, i samarbejde med to andre frivillige har udviklet med udgangspunkt i fælleslæsningen.

Læseforeningens gode læseguide, Shaun Butters, gentog sidste års succes med samtalesalon søndag morgen

Vi afsluttede sommerskolens anden dag med et brag, da vi havde inviteret forfattere Siri Ranva Hjelm Jacobsen og Glenn Bech og forsker Signe Uldbjerg til paneldebat om skønlitterær krisehåndtering og litteraturens potentiale til at løse samfundets vilde problemer

Tusind tak til alle, der deltog på årets sommerskole, vi ses til næste år!

Kærlig hilsen fra os i Læseforeningen og os i Event Teamet

AARHUS SOM UNESCO CITY OF LITERATURE: BORGERMØDE PÅ DOKK1

LITTERÆR PAUSE: LÆSEFÆLLESSKABER FOR STUDERENDE I AARHUS, ODENSE, KØBENHAVN OG ROSKILDE