AARHUS SOM UNESCO CITY OF LITERATURE: BORGERMØDE PÅ DOKK1

Læseforeningen, Aarhus Litteraturcenter og Aarhus Bibliotekerne samt skønlitterære ungeambassadører inviterede den sidste tirsdag i august politikere, forfattere, forskere og byens borgere til borgermøde for at gøre Aarhus til levende litteratur og kvalificere Aarhus til titlen som UNESCO City of Literature. Borgermødet fandt sted på Rampen på Dokk1.

Borgermødet var stablet på benene med hjælp fra de fem UNESCO-ambassadører, som hver især interesserer sig for, hvordan litteraturen kan belyse og ikke mindst åbne op for debat inden for temaerne psykiatri, kærlighed, identitet og klima. De fem ambassadører opfordrede publikum til selv at sætte ord på deres ønsker til en levende litteraturby og litteraturens betydning for byen og samfundet.

På Dokk1 var der både oplæg og debat om, hvad litteraturen kan, og hvor den er på vej hen. Pædagogisk leder på VIA, Nadia Mansour, satte fokus på kulturel diversitet og mangfoldighed i børnelitteratur, Ph.d.-studerende Hans Lind fortalte om værdien af de mange kreative fællesskaber, som de seneste år er dukket op i Danmark. Mens forfatteren Gry Stokkendahl Dalgas læste op af sin nyeste bog, som beskriver de identitets – og kønsproblematikker, man som ungt menneske kan opleve. Læseforeningens direktør, Mette Steenberg, fortalte om litterære fællesskaber og tendenser inden for disse fællesskaber. I dagens anledning havde vi også besøg af Ivan Wadeson, leder af Manchester City of Literature for at erfaringsdele, efter at han i 2017 var med til at give Manchester UNESCO-titlen.

Efter oplæggene fulgte en dialog mellem rådmand Rabih Azad-Ahmad, byrådsmedlem Purnima Erichsen, lektor Lise Majgaard, forfatter Gry Stokkendahl Dalgas og forfatter Gunvor Ganer. Denne var modereret af én af ambassadørerne, Mariam. Her blev der blandt andet foreslået litteratur på recept, diskuteret hvordan vi kan styrke børns læselyst, og hvordan litteraturen kan være et sted for erfaringsdeling. Dialogen bød også på spørgsmål fra publikum, som blandt andet spurgte ind til psykiatrien, tilkendegav deres holdninger til litteraturen som et fællesskab, og hvilken betydning litteratur har for dem.

Som afslutning på en god, spændende og lærerig eftermiddag kom det Aarhusianske band Kiosk forbi med et musikalsk indspark. Herefter fulgte afsløringen af kortlægningen ved litteraturprofessor Mads Rosendahl Thomsen. Det hele sluttede med bobler, smil på læben og sænkede skuldre over en vellykket eftermiddag.

En stor tak til dem af jer, som mødte op og bakkede op om vores mission om at gøre Aarhus til levende litteraturby!

Hvis du har lyst til at læse mere om Aarhus som levende litteraturby, kan du følge med her: https://www.litteraturby.dk/ og hvis du har en god idé til, hvordan vi sammen kan sikre Aarhus som levende litteraturby, så skriv til: info@litteraturen.nu.

BLIV SKØNLITTERÆR AKTIVIST OG SKAB SAMFUNDSFORANDRING SAMMEN MED ANDRE UNGE

BILLEDSERIE: LÆSEFORENINGENS SOMMERSKOLE 2022