BLIV SKØNLITTERÆR AKTIVIST OG SKAB SAMFUNDSFORANDRING SAMMEN MED ANDRE UNGE

Du er mellem 18 og 35 år og vil skabe skønlitterære miljøer sammen med andre på tværs af landet*. Du bliver uddannet læseguide og trænet i ambassadørskab, aktivisme og kommunikation. Sammen med unge i din by skal du skabe fællesskaber og events med udgangspunkt i skønlitteratur. Som skønlitterær aktivist er du med til at styrke unges demokratiske stemme.

Projektet bliver til i samarbejde med Tænketanken Fremtidens Biblioteker med støtte fra Nordea-fonden.
*Vi søger i første omgang unge fra i eller omkring Aabenraa, Esbjerg, Næstved, Gladsaxe, Randers, Svendborg, Stevns, Aarhus, Brønderslev og Faxe.

Læseforeningens ambassadørteam 2022

HVAD ER ET SKØNLITTERÆRT MILJØ?

Et skønlitterært miljø indeholder 3 ting:

• Der er fælleslæsning

• Det er drevet af dig

• Det involverer byen

Resten er op til dig! Du skal sammen med andre unge lave fælleslæsning og andre aktiviteter, der giver mening i din by - det kunne være månedlige fællesspisninger, skønlitterære vandringer, pop-up-læsninger og quizaftener og alt muligt andet fedt.

DER ER FÆLLESLÆSNING

Læseforeningen er en NGO, der arbejder for at skabe samfundsforandring med skønlitteratur. Du bliver en del af et hold af frivillige læseguider og ambassadører, som hver uge bruger litteratur på tværs af samfundet. Vi læser ud fra metoden guidet fælleslæsning og har ikke fokus på at analysere og fortolke, skønlitteraturen bruges tværtimod til at styrke deltagernes stemme og skabe særlige møder mellem mennesker. Dét er skønlitterær aktivisme, og vi har lige nu brug for endnu flere skønlitterære aktivister til at skabe samfundsforandring.

DET ER DREVET AF DIG

Læseforeningen arbejder for at udvikle lokale, skønlitterære miljøer, som skabes og drives af dig og andre unge som vil gøre en forskel for andre mennesker. Men I skal selvfølgelig ikke gøre det alene. Vi har et bredt forankret netværk på tværs af samfundet, og vi stiller som forening med al vores erfaring med at engagere frivillige og organisere læsefællesskaber. Til gengæld har du noget, vi ikke har – det er dig, der kender din by, og det er dig, der ved, hvordan vi sammen kan gøre det endnu bedre at være ung, der hvor du bor. Vi kan med vores forening tilbyde et grundlag for, at du kan tænke vildt, skævt og frit sammen med andre skønlitterære aktivister og fokusere på det vigtige, nemlig den skønlitterære samfundsforandring.

DET INVOLVERER BYEN

Skønlitterære miljøer lever bedst, når de involverer byen. Det kan være, der allerede er miljøer og fællesskaber i din by, som du kan samarbejde med, når du sammen med andre skal skabe og drive et skønlitterært miljø - det kunne være den lokale sportsklub, ungdomskolen eller din yndlingscafé.

Den brede involvering af samarbejdspartnere og mennesker på tværs af byen er det, der gør det sjovt og levende, og så er det måden at skabe samfundsforandring lokalt, der kan bidrage til en bredere udvikling af en skønlitterær indsats på tværs af landet, som bliver drevet af dig og de øvrige skønlitterære aktivister.

PRAKTISK

For at være med skal du kunne deltage på vores læseguideuddannelse fra d. 17.-20. november på Sct. Knudsborg på Fyn (Lille Brogårdsvej 12, Bro Strand, 5464 Brenderup Fyn). Her skyder vi hele projektet i gang, og udover at blive uddannet læseguide bliver du gennem workshops og øvelser klædt på til at begynde arbejdet med at skabe og drive et skønlitterært miljø i din by, og du kommer til at møde de andre læseguider, du skal arbejde sammen med.

Uddannelsen er gratis, og der er overnatning og fuld forplejning under hele uddannelsen.

Ud over at du er med til at gøre en forskel for andre mennesker, får du som skønlitterær aktivist nogle stærke kompetencer til dit CV, og så kommer du til at møde en masse andre ligesindede skønlitterære aktivister.

Send din ansøgning til sigrid@laeseforeningen.dk. Vi afholder samtaler løbende, så send din ansøgning afsted hurtigst muligt. I din ansøgning skal du sige lidt om:

• Hvem er du?

• Hvor er du fra?

• Hvorfor vil du være med?

Du må selv vælge, hvordan din ansøgning skal se ud - du kan skrive, lave en video, en sang eller noget helt andet.

Har du spørgsmål? Deltag i vores online spørgetime onsdag d. 5. oktober kl. 15.30-16.30. Tilmeld dig til sigrid@laeseforeningen.dk, så sender vi dig et link.

Vi glæder os til at høre fra dig!

SKØNLITTERÆR INFRASTRUKTUR I PSYKIATRIEN: LÆSEFORENINGEN MODTAGER 2,7 MILLIONER I STØTTE FRA VELUX FONDEN

AARHUS SOM UNESCO CITY OF LITERATURE: BORGERMØDE PÅ DOKK1