SKØNLITTERÆR INFRASTRUKTUR I PSYKIATRIEN: LÆSEFORENINGEN MODTAGER 2,7 MILLIONER I STØTTE FRA VELUX FONDEN

I dag kan vi dele nyheden om, at vi er blandt de syv projekter, som Velux Fonden netop har bevilliget støtte til at udvikle nye indsatser, der har fokus på at forebygge og reducere psykisk mistrivsel. Det handler om at afprøve og udvikle metoder på tværs af det offentlige og civilsamfundets fællesskaber til gavn for mennesker i psykisk mistrivsel, og ti erfaringseksperter har sammen med bestyrelsen været med til at vurdere projekterne.

Vi er så glade for at være blandt de syv udvalgte i et stærkt partnerskab med Skolen for Recovery i Region Hovedstadens Psykiatri. Vores projekt handler om at udvikle skønlitterær infrastruktur i psykiatrien og skabe brobygning til civilsamfund, hvor brugere af psykiatrien kan medskabe og opleve en mere sammenhængende indsats med tilknytning til fællesskaber omkring et fælles skønlitterært tredje, der ikke er sygdom.

Projektet er opbygget med et brobygningsforløb i tre faser, der gør det muligt at være med som enten deltager, læseguide eller ambassadør for den skønlitterære indsats. På den måde bygger projektet videre på vores Empowerment-program for mennesker med psykiatrierfaringer, som vi udviklede i perioden 2017-2021 i et samarbejde på tværs af Læseforeningen og Aarhus Universitet med støtte fra Velux Fonden. Dette kan du læse mere om i Charlotte Ettrup Christensens fantastiske phd-afhandling Literary Free Spaces.

I dag er empowerment-programmet forankret som en del af vores indsats for mennesker, som oplever udsathed og psykisk mistrivsel med støtte fra Socialstyrelsen og Det Obelske Familiefond og i samarbejde med regioner og mennesker med udsatte- og psykiatrierfaringer som medskabere af den skønlitterære civilsamfundsindsats. Vi er så glade for med denne nye bevilling på 2.723.068 kr. at få mulighed for at bygge videre på arbejdet for at udvikle skønlitterær infrastruktur baseret på brobygning og medskabelse på tværs af psykiatri og civilsamfund i Region Hovedstadens Psykiatri sammen med brugere af psykiatrien, personale, pårørende og civilsamfund.

Læs mere om initiativet og de andre projekter her.

“FRIVILLIGT ARBEJDE GIVER MIG NOGET ENERGI, JEG IKKE KAN FÅ FRA BØGERNE”: LÆSEGUIDE MAIBRIT I INFORMATION

BLIV SKØNLITTERÆR AKTIVIST OG SKAB SAMFUNDSFORANDRING SAMMEN MED ANDRE UNGE