“FRIVILLIGT ARBEJDE GIVER MIG NOGET ENERGI, JEG IKKE KAN FÅ FRA BØGERNE”: LÆSEGUIDE MAIBRIT I INFORMATION

Læseforeningens gode læseguide og ambassadør, Maibrit, fortæller i avisen Information om sit frivillige arbejde i Læseforeningen. Hun har hver uge en læsegruppe for studerende i Odense, som trænger til et pusterum fra studierne. For Maibrit selv giver det frivillige arbejde energi, samtidig med at hun gør en forskel for andre.

Maibrit fortæller i artiklen, at hun har lavet frivilligt arbejde flere steder i løbet af sin studietid. Hun har været en del af Foreningen GreenKayak, som samler skrald i havnene, og så er hun også gymastikinstruktør i en gymnastikforening udenfor Odense.
Som frivillig i Læseforeningen er Maibrit særligt glad for det sociale, hvor læseguiderne får et netværk med hinanden og mødes og deler erfaringer. Som læseguide giver hun andre en anderledes oplevelse med litteraturen, når de læser sammen i læsegruppen.

Og så synes jeg virkelig, at jeg får energi af at være med til at skabe gode oplevelser for andre. Jeg går altid fra læsningen med en kæmpe glæde, jeg kan nærmest føle mig lidt høj.
— Læseguide og ambassadør Maibrit Poulsen i Information

Maibrit læser hver uge med en gruppe studerende i Odense, som kommer fra alle mulige typer af uddannelser. Hun har selv en bachelor i Spansk og er netop blevet færdig med sin kandidat i Litteraturvidenskab før sommerferien. Hun fortæller, at hun godt kan lide det udsyn, litteraturen giver, og at hun derfor vælger tekster fra mange steder i verden, sammen har gruppen læst litteratur fra Nigeria, Iran og flere lande i Latinamerika.

Det er ret fedt at opleve, hvordan litteratur kan røre andre mennesker, ikke bare som personlig oplevelse, men også i fællesskab.
— Læseguide og ambassadør Maibrit Poulsen i Information

Maibrit bemærker, hvordan samtalerne i læsegruppen ofte starter med at handle om selve den tekst, der bliver læst højt, men som læsningen skrider frem, kommer de vidt omkring, og deltagerne får også mulighed for at dele nogle af de personlige oplevelser, som litteraturen vækker.

Du kan læse mere om Læseforeningens læsefællesskaber for studerende i Odense, Aarhus, København og Roskilde her.

Du kan læse hele artiklen om studerende og frivilligt arbejde: “Kamille strikker og Jakob brygger øl: sådan hjælper vores hobbyer os gennem studiet” hos Information her (artiklen er dog bag betalingsmur).

ÅBENT KONTOR PÅ GODSBANEN: NYT TILBUD TIL LÆSEGUIDER I AARHUS OG OMEGN

SKØNLITTERÆR INFRASTRUKTUR I PSYKIATRIEN: LÆSEFORENINGEN MODTAGER 2,7 MILLIONER I STØTTE FRA VELUX FONDEN