OPRÅB! Læseforeningen søger unge fra hele landet til storkursus for skønlitterære aktivister på Ungdomsøen d. 3. - 5. maj 2024

SKØNLITTERÆRE AKTIVISTER er en uddannelse og et frivilligjob for dig, der er mellem 18 - 35 år og brænder for at skabe samfundsforandring og arbejde aktivistisk med skønlitteraturen. Som en del af Læseforeningens ungeindsats skal du skabe skønlitterære fællesskaber sammen med andre frivillige lokalt i din egen by, og du bliver derudover også en del af et landsdækkende netværk af skønlitterære aktivister, som sammen laver større aktivistiske events, organiserer forfattersamtaler, deltager ved folkemøder og festivaler og udgiver deres eget tidsskrift Tankegræs.

Kurset foregår d. 3.-5. maj 2024 på den fede lokation: Ungdomsøen i Københavns havn. Du vil på kurset lære bl.a.:

• At bruge metoden guidet fælleslæsning, som er en metode til at læse og samtale i fællesskab

• At idéudvikle, planlægge og afvikle poetiske aktivistiske events

• At arbejde med kommunikation og formidling

Hvad er skønlitterær aktivisme?

I Læseforeningen arbejder vi for at skabe poetisk samfundsforandring gennem ungedrevet, skønlitterær aktivisme. Vi drømmer om et samfund, hvor der er plads til alle og til meningsfulde, præstationsfrie fællesskaber. I vores læsefællesskaber mødes unge på tværs af landet, køn, livssituation og sociale- og kulturelle lag, og med udgangspunkt i skønlitteraturen undersøger de alt det, der fylder og optager dem. Vi tror på, at møder over litteraturen har et særligt potentiale som sted og rum for egne erfaringer og følelser knyttet f.eks. klimaforandringer, konflikter, tanker om køn, race, krop og klasse: Vi tror på, at skønlitteraturen kan bruges aktivt og aktivistisk i en verden, der brænder.

Praktisk information og ansøgning

Kurset foregår på Ungdomsøen i Københavns havn d. 3. maj kl. 10 til d. 5. maj kl. 15.00.

Hvis du kommer langvejs fra, tilbydes du desuden en overnatning i København fra d. 2.-3. maj.

Kurset er gratis og inkl. transport, forplejning og overnatning.

Lyder det som noget for dig, så send din ansøgning til sigrid@laeseforeningen.dk. I din ansøgning skal du fortælle lidt om dig selv og din motivation for at deltage. Du kan selv bestemme ansøgningens form – du kan skrive, lave en video, et digt, en sang – det er fuldstændig op til dig.

Der afholdes løbende online gruppesamtaler for deltagere.

Vi glæder os til at høre fra dig!

Skønlitterær klimaaktivisme på Godsbanen: billedserie og tak!

I litteraturen er du aldrig alene: Bliv frivillig læseguide og vær med til at modvirke ensomhed blandt ældre i København