Skønlitterær klimaaktivisme på Godsbanen: billedserie og tak!

Onsdag d. 6. marts inviterede vi alle interesserede til en tankevækkende og vigtig eftermiddag på Godsbanen i Aarhus. Temaet var klimalitteratur, og hvordan poesi, prosa og fælleslæsning kan bruges aktivt og aktivistisk i en verden, der brænder.

Du kender måske det med at tage et kig på din telefon, straks er der en nyhed, den er dårlig, den handler om klodens tilstand. Du bliver trist og modløs, du tænker på, hvad du skal stille op?

Sammen med forfatterne Rasmus Daugbjerg og Siri Ranva Hjelm Jacobsen dykkede vi ned i denne grundangst mange af os går rundt med og talte om hvordan de to forfattere behandler og berører klimakrisen igennem kunsten. Vi talte om utopier, dystopien, klimarapporter og gamle eventyr om trolde og hekse - og hvordan disse to typer tekster måske ikke er så forskellige som man umiddelbart skal tro. Vi talte om ‘forvandling’ og forvandlings magt og potentiale, som vi skal huske når vi føler os magtesløse.

Efter forfattersamtalen var der fælleslæsning i mindre grupper blandt alle deltagende. Vi læste (klima)digte- og prosa, diskuterede og delte tanker.

Til sidst sluttede vi af på bedste manér: med et bæredygtigt måltid mad fra skønne Café Gaya.

En stor digital TAK til de ca. 70 mennesker der deltog! Tak til forfattere Rasmus Daugbjerg og Siri Ranva Hjelm Jacobsen for en vidunderlig vibe og for kloge ord - og bare tak for jeres stærke bøger! Tak til repræsentanter fra Den Grønne Ungdomsbevægelse for virkelig gode spørgsmål og refleksioner, og for jeres arbejde for vores klode og fremtid.

Endeligt tak til Nordea-fonden og Statens Kunstfond for støtte til arrangementet.

Fotos af Søren Zeuth (som selvfølgelig også skal have en kæmpe tak for at gang på gang hjælpe os i Læseforeningen med at tage geniale fotos)

Læseforeningen søger praktikant med flair for IT og digital kommunikation til efterårssemestret 2024

OPRÅB! Læseforeningen søger unge fra hele landet til storkursus for skønlitterære aktivister på Ungdomsøen d. 3. - 5. maj 2024