UNGE, DEMOKRATI OG SKØNLITTERATUR: ET NYT HOLD SKØNLITTERÆRE AKTIVISTER KLAR TIL LÆSEREVOLUTION

I weekenden blev Læseforeningen 15 læseguider og skønlitterære aktivister rigere, og efter fire dages kursus på Fyn, er de klar til at skabe fællesskaber og styrke unges demokratiske stemme gennem skønlitteratur, når de sammen vil skabe og drive skønlitterære miljøer på tværs af landet.

SKØNLITTERÆR AKTIVISME PÅ TVÆRS AF LANDET

I sommer skød Læseforeningen, i samarbejde med Tænketanken Fremtidens Biblioteker og med støtte fra Nordea Fonden, projektet Unge, demokrati og skønlitteratur i gang. Projektet løber over de næste 3 år, og i weekenden blev de første 15 unge uddannede læseguider og skønlitterære aktivister, da de var på fire dages kursus udenfor Middelfart på Fyn. Sammen vil de skabe skønlitterære miljøer og facilitere demokratilæseforløb for udskolingselever i folkeskoler på tværs af landet. Læs mere om projektet her.

HVAD ER ET SKØNLITTERÆRT MILJØ?

Et skønlitterært miljø indeholder 3 ting:

• Der er fælleslæsning

• Det er drevet af unge, skønlitterære aktivister

• Det involverer byen

Resten er op til de skønlitterære aktivister selv, når de i fællesskab vil lave fælleslæsning og andre aktiviteter lokalt, hvor de bor.

Kurset var ikke et almindeligt læseguidekursus, foruden undervisning i metoden guidet fælleslæsning var programmet nemlig fyldt med spændende workshops og aktiviteter for at klæde de nye skønlitterære aktivister på til at starte og drive skønlitterære miljøer i deres egne byer. Vi fik bl.a. besøg af Karen Siercke fra Poesiens Bus, som ud fra sit eget arbejde med at bringe poesien ud skrev manifester sammen med deltagerne, og Paul Natorp fra platformen Sager der samler, som fortalte om hverdagsaktivisme og selvorganiserende initiativer i Aarhus. I fællesskab arbejdede vi med kommunikation, litteraturens økosystemer i byerne og planlægning af åbningsevents i det nye år.
Lørdag aften fik vi besøg af 5 kvinder fra Kvindeligt, tværkulturelt madfællesskab, Café hos Narges i Svendborg, som lavede en fantastisk festmiddag til os med mad fra bl.a. Iran og Afghanistan.

LAD LÆSEREVOLUTIONEN BREDE SIG

Mens årets første sne faldt sendte vi de 15 nyuddannede læseguider og skønlitterære aktivister ud i landet. Hold øje med vores facebook, instagram og her på hjemmesiden, hvor vi løbende vil fortælle om, hvad der sker ude i de skønlitterære miljøer og alle de fede skønlitterære aktiviteter, du kan deltage i.

Hvis du har lyst til at være med, uddanner vi nye læseguider og skønlitterære aktivister i maj, du kan læse mere om projektet og uddannelsen her på hjemmesiden.

Vi glæder os til at se læserevolutionen udfolde sig og fortsætte arbejdet med at skabe samfundsforandring med skønlitteratur!

Herunder kan du læse det manifest, som de skønlitterære aktivister skrev i fællesskab på kurset:

LÆSEREVOLUTION

I. At få spørgsmål og svar fra skønlitteraturen og skabe fælles identitet ved at udforske nye perspektiver og temaer.

II. Verden og litteraturen taler sammen. Teksten ændrer sig fra rum til rum. Vi vil finde rum og åndehuller, der kan give nye perspektiver og nyt liv. Lade teksterne blomstre, så vi kan række ud på nye måder.

III. Vi åbner døre, skaber rum, og sætter verdens brikker sammen. Kombinerer vores dyrkede indtryk fra verden. Udvider hinandens horisonter.

IV. Vi vil gøre vores bedste for at skabe rammen omkring fælles fordybelse gennem fælles frakobling. Vi skal huske selvforglemmelsen i fordybelsen, derfor fæstner vi nærværet med langsommelighed og fokus for at dykke ned i skønlitterære universer.

V. Fælleslæsning er coping. Det er en måde at hele sår på. Det er en måde at acceptere smertefulde erfaringer gennem nye forståelser, lethed og følelser på. Det er at vide, at du ikke er alene.

LAURITZEN FONDEN STØTTER IGEN FÆLLESLITTERÆR INDSATS FOR BØRN, UNGE OG FAMILIER I HELSINGØR

TRYGFONDEN STØTTER PROJEKTET MÆND MØDES OM SKØNLITTERATUR