VI SØGER NYE FRIVILLIGE LÆSEGUIDER TIL AT LÆSE MED ÆLDRE I ODENSE, KØBENHAVN OG AARHUS

Screen Shot 2021-06-17 at 8.23.59 PM.png

Vi søger lige nu frivillige læseguider i Odense, København og Aarhus med lysten til at gøre en forskel for at modvirke ensomhed blandt ældre. Ved at skabe stærke læsefællesskaber for ensomme ældre, kan du som læseguide netop nu være med til at gøre en forskel med skønlitteratur.

OM OS OG OM AT VÆRE LÆSEGUIDE

Læseforeningen er en civilsamfundsorganisation, der arbejder for at skabe øget trivsel, empowerment og mental sundhed ved at etablere skønlitterære fællesskaber for folk i alle aldre, livssituationer og på tværs af samfundslag. Vores læsegrupper faciliteres af frivillige læseguider uddannet i Læseforeningens metode guidet fælleslæsning – og det er netop her, du kommer ind!

Som frivillig læseguide læser du en gang ugentligt i dagtimerne ca. 1,5 time for din læsegruppe. I Odense og Aarhus søger vi frivillige til at læse på plejehjem og aktivitetscentre for ældre, og i København søger vi frivillige til at læse på biblioteker sammen med ældre. Du kan læse alene eller dele læsegruppen med en anden læseguide. Vi forventer, at du efter at have fået uddannelsen kan forpligte dig som læseguide minimum 1 år. Læs mere om vores arbejde, læseguideuddannelse og metode.

VI TILBYDER

• En 3-dages uddannelse i metoden guidet fælleslæsning

• Et match med en læsegruppe, som du læser med en gang om ugen i dagtimerne

• Et dynamisk frivilligmiljø og del af et frivilligprogram, der understøtter dig i din praksis

• Adgang til litteraturforum – et online tekstarkiv for alle aktive frivillige i Læseforeningen

OM DIG

• Du er interesseret i litteratur og har lyst til at dele den med andre

• Du har mod på at skabe læsefællesskaber for at modvirke ensomhed blandt ældre

• Du er en dygtig facilitator, som møder alle i øjenhøjde og med respekt

• Du er mødestabil og har mulighed for at læse fast én gang ugentligt i dagtimerne

ANSØGNING

ODENSE: Send en kort motiveret ansøgning til sara@laeseforeningen.dk

KØBENHAVN: Send en kort motiveret ansøgning til maria@laeseforeningen.dk

AARHUS: Send en kort motiveret ansøgning til troels@laeseforeningen.dk

DATOER FOR KURSER

Du skal kunne deltage i kurset alle tre dage for at blive læseguide.

ODENSE: 16., 23. og 30. august. Alle dage fra kl. 9.00 - 16.30

KØBENHAVN: 3., 10. og 17. september. Alle dage fra kl. 9.00 - 16.30

AARHUS: 17. - 19. september (Med overnatning på Fristedet Skæring fra fredag formiddag til søndag eftermiddag.)

Vi glæder os til at høre fra jer!

SKØNLITTERÆR AKTIVISME PÅ FOLKEMØDET 2021

VI ER GÅET SAMMEN MED 77 ORGANISATIONER OM HANDLING MOD ENSOMHED NU!