Om Læsegrupper

I Læseforeningen tror vi på, at litteraturen kan deles. At læse behøver ikke være noget man gør alene. Tværtimod kan litteraturen være et samlingspunkt for fællesskaber – et fælles udgangspunkt hvor vi kan mødes og blive klogere på os selv, teksten og hinanden. Derfor driver foreningen læsegrupper rundt omkring i landet; på biblioteker, kulturinstitutioner, i beboerhuse, på plejehjem, på væresteder, i fængsler og meget mere. Mange af Læaseforeningens læsegrupper henvender sig til særlige målgrupper; eksempelvis psykisk sårbare eller socialt udsatte (Læs mere under 'vores arbejde'), men der findes også åbne grupper, hvor alle, der har lyst, kan deltage. I vores læsegrupper læser vi højt. Det er derfor ikke nødvendigt at forberede sig hjemmefra til denne type læsegruppe, og du kan deltage lige når du har lyst uden forpligtelser.

En læsegruppe består typisk af en 6 - 10 mennesker men kan variere i størrelse afhængig af målgruppen. Ingen læsegrupper er ens, da deltagerne er med til at forme gruppen, det vigtigste element for opsætningen af en læsegruppe er deltagernes frivillige lyst til at være med. Læsegrupperne ledes af en læseguide, der er uddannet i metoden guidet fælleslæsning og som læser altså højt.  Som deltager i en læsegruppe får du mulighed for at indgå i et særligt, lille fællesskab, hvor I deler jeres tanker om de tekster, der læses op, og derigennem sammen skaber en fælles oplevelse, rum for refleksion og en bredere forståelsesramme. En læsning tager typisk 1,5 time og en gruppe mødes typisk én gang om ugen. Vi læser skønlitteratur: digte, noveller og uddrag fra romaner. Læseforeningen læser ikke hvad som helst, men vi læser alt muligt - bare det er af god kvalitet. Vi læser både nyere dansk og nordisk litteratur og verdensklassikerne. Vi læser smalt og bredt, stort og småt.

HVEM KAN VÆRE MED?

I de åbne læsegrupper kan alle være med! Uanset køn, uddannelse og baggrund. Det kræver ingen specielle forudsætninger eller forberedelse at være med, og der findes ikke rigtige og forkerte oplevelser af en tekst. Du møder bare op med åbent sind-  klar til at lytte og undre dig. Læseforeningen driver også læsegrupper udbudt til en særlig gruppe borgere; eksempelvis på plejehjem, i forlængelse af terapiforløb eller noget helt tredje. For alle grupper gælder dog det samme: man møder op, som man er, og det er nok. Se vores lister over enten åbne eller andre aktuelle læsegrupper for mere information!

Et øjebliksbillede fra en læsesession (fra Henrik Nordbrandt; Ormene ved himlens port, 1995)