For dig som er frivillig

På denne side har vi samlet information og redskaber, du kan få brug for som læseguide hos Læseforeningen. Her kan du finde en pdf-version af vores Håndbog for læseguider. Derudover er der mulighed for at hente en række hjælpedokumenter du måske får brug for i din praksis som frivillig. Du kan også via denne side logge på Litteraturforum, en platform hvor læseguider kan dele læseoplevelser med hinanden. Husk at du altid kan kontakte os med spørgsmål, og husk at tilmelde dig vores facebookgruppe for frivillige læseguider.

Litteraturforum

Læseforeningens litteraturforum er en digital platform, hvor foreningens frivillige læseguider kan inspirere hinanden ved at dele læseoplevelser, litteraturvalg og erfaringer fra egne læsegrupper.

Man skal logge ind på siden med et brugrnavn og et password. Kontakt os for at blive oprettet som bruger.

Gå til litteraturforum.

Tankegods - gratis masterclasses

Læseforeningen tilbyder alle frivillige at deltage gratis i inspirerende masterclasses. Alle masterclasses er online. Se program her. Tilmelding til mia@laeseforeningen.dk

Åbent kontor

Kom til åbent kontor! Her kan man bladre i vores tekstarkiv, kopiere og få sig en snak med andre læseguider og med medarbejdere over en kop kaffe.

København: Hver onsdag kl. 15:30 - 17.00 på Læseforeningens kontor i Emblasgade. Tilmelding til sigrid@laeseforeningen.dk senest dagen før.

Aarhus: Hver torsdag 15.00 - 16.30 på Læseforeningens kontor på Godsbanen. Kræver ikke tilmelding.

Fælleslæsning for læseguider i KBH (alle læseguider er velkommen)

Én gang om måneden mødes læseguider til en guidet fælleslæsning i København; 3. onsdag i hver måned kl. 17 - 18.30 på vores kontor i Emblasgade. Fælleslæsningen foregår som en stafet med en ny læseguide som facilitator hver gang. Fælleslæsningen er en mulighed for at læseguider kan mødes på tværs i et rum med plads til erfaringerudveksling og til at prøve sin læseguidepraksis af og med mulighed for at få sparring og gode råd, hvis man har lyst. Det er også en god mulighed for at afprøve tekster.

Tilmelding skal ske til casper@laeseforeningen.dk gerne tre dage før.

Håndbog for læseguider

Som frivillig læseguide er du med til at gøre en forskel med skønlitteratur, når mennesker mødes i læsefællesskaber uge efter uge. Det er sammen med jer, vi gennem læsning af skønlitteratur kangøre en forskel for mennesker i alle sociale lag - tak!

I vores ‘Håndbog for læseguider’ kan du læse om kerneopgaverne i Læseforeningens frivilligprogram, om indsatserne, organisationsstrukturen og praktiske forhold.

Hent PDF

Skabeloner og logo

Skabelon til plakat

Sort logo

Hvidt logo

Sort asterix (uden tekst)

Hvid asterix (uden tekst)

“Det er tunge emner og samtidig var der en lethed over den måde vi talte sammen om emnet på”

- Uddrag af læseoplevelse delt på Litteraturforum

Bliv medlem af Læseforeningen og vær med til at støtte vores arbejde.