Samarbejde og showcases

Et samarbejde med Læseforeningen er ikke skåret ud fra en bestemt skabelon, og det er helt med vilje. Som en social frivillig forening, hvis primære mål er at skabe skønlitterære fællesskaber for mennesker på tværs af samfundet, er det afgørende at arbejde sammen med en bred vifte af mennesker, forstå de systemer, vi arbejder ind i, og tilpasse samarbejdet, så det giver mening. Et samarbejde med os afhænger af, hvem I er, og hvad I kommer med. Kontakt os og hør mere.

Offentlig institution

Siden 2015 har Læseforeningen gennem forpligtende partnerskaber udviklet indsatser med læsegrupper i forlængelse af offentlige indsatser for samfundets udsatte. Vi har indgået en række forpligtende samarbejder primært med landets tre største kommuner - København, Odense og Aarhus, ligesom vi samarbejder med Regioner, herunder Region Hovedstaden og Region Midtjylland. Endvidere har vi en stor gruppe projekter, støttet af statslige puljemidler.

Privat virksomhed

Læseforeningen indgår forpligtende partnerskaber med private fonde, der støtter vores arbejde økonomisk, og som bidrager til at udvikle vores programmer på tværs af landet og vores indsatser for specifikke målgrupper. De private fonde bidrager med helt afgørende kapital til at realisere vores arbejde - men er samtidig væsentlige samarbejdspartnere ift. at styrke udviklingen af indsatserne med viden, idéer, lokalt kendskab og kommunikation.

NGO eller forening

Vi samarbejder med en bred vifte af civilsamfunds- og interesseorganisationer samt frivillige foreninger på tværs af landet. Samarbejderne har til formål at styrke vores indsats for at nå ud til mennesker på tværs af samfundet og skabe skønlitterære åndehuller for alle, som har gavn af det. Det er væsentlige samarbejdspartnere, fordi store dele af indsatsen for samfundets udsatte i dag løftes af organisationer og foreninger.

Showcases

Står I og mangler et anderledes indspark på jeres næste medarbejderdag eller er I bare interesseret i at lære mere om Læseforeningen gennem en demonstration? Vi kommer gerne forbi og afholder fælleslæsning for eksempelvis en gruppe medarbejdere eller på tværs af personale og brugere, og viser i praksis, hvordan skønlitteratur kan bruges meningsskabende, kreativt og socialt innovativt. I kan også booke et visit, hvis I er interesserede i at høre mere om eksempelvis:

• Guidet fælleslæsning - praksis og forskning

• Frivilligprogrammet og organiseringen af indsatsen på tværs af sektorer

• Arbejdet med litteratur som social løftestang

• Skønlitterær aktivisme

• Skønlitteratur og mental sundhedsfremme

Som medlem af Læseforeningen støtter du arbejdet med at udbrede glæden ved litteratur bredt og på tværs af samfundet! Bliv medlem.