Vision

Læseforeningen drømmer om et samfund, hvor der er plads og tid til meningsfulde møder mellem mennesker på tværs af alder, køn, kultur og vilkår.

Mission

Med udgangspunkt i fælleslæsning skaber vi fællesskaber for alle hvor en mangfoldighed af stemmer mødes omkring litteratur.

Læseforeningen blev stiftet i 2010 og er en social frivillig forening, der arbejder i krydsfeltet mellem litteratur, mental sundhedsfremme og socialt udviklingsarbejde. Vores formål er at bringe litteraturen ud, hvor den gør gavn, og skabe stærke læsende fællesskaber på tværs af sociale lag. Vi har særligt fokus på at inddrage mennesker i udsatte livssituationer, og vi arbejder på tværs af samfundets sektorer for at etablere læsegrupper alle mulige steder, hvor mennesker kan mødes og kommer. Til det formål uddanner vi frivillige læseguider i metoden guidet fælleslæsning og opretter læsefællesskaber som skønlitterære åndehuller på tværs af landet i samarbejde mellem civilsamfund og offentlige og private aktører.

I denne video, et klip fra DR-programmet Kunstens Skjulte Kræfter, ser man Læseforeningens leder Mette Steenberg lede en læsegruppe hos Kontakthuset i Aarhus, et værested for misbrugere.

Kernen i Læseforeningens arbejde er metoden guidet fælleslæsning, som man ser her i videoen. Metoden er udviklet med inspiration fra The Reader, UK, og bragt til Danmark af litteraturforsker Mette Steenberg. Mette Steenberg har på baggrund af egen forskning i metoden og i samarbejde med sociologen Helene Forsberg og en hårdtarbejdende bestyrelse taget initiativ til at opstarte og udvikle landsdækkende indsatser med guidet fælleslæsning samt oprette og drive et landsdækkende læseguideprogram med henblik på understøttelse og kvalitetssikring af indsatsen. Der er i dag etableret et professionelt sekretariat med hovedsæde i Aarhus samt kontor i København og i Svendborg, hvor ansatte medarbejdere driver og udvikler indsatsen. Aktuelt har Læseforeningen ca. 150 frivillige tilknyttet, som leverer godt 100 ugentlige læsegrupper.

IMG_5062.JPG

“Vi er fælles om litteraturen”

- Læsegruppedeltager

Bliv klogere på de mange projekter, vi arbejder med lige nu, og lad dig inspirere til et samarbejde med Læseforeningen. Læs mere her.