Ungedrevet skønlitterær aktivisme

I læseforeningen laver vi ungedrevet skønlitterær aktivisme! Du kan blive læseguide og være med til at skabe skønlitterære frirum. Lige nu søger vi eksempelvis unge til at skabe skønlitterære miljøer landet over, i deres egne kommuner. Du kan også blive en del af vores ambassadørteam, der tager ud i samfundet, og spreder budskabet om, hvordan man arbejder aktivistisk med skønlitteratur.

Mange af vores unge læseguider gør desuden en særlig forskel for andre unge som kæmper med tilværelsen. Du kan også blive uddannet skønlitterær følgeven og være med til at invitere unge, der oplever psykisk sårbarhed, ensomhed og mistrivsel ind i læsefællesskaber.

Bliv skønlitterær aktivist i Læseforeningen! - uanset hvem du er, og hvordan du har det, findes der et skønlitterært ungefællesskab for dig. Her på siden kan du holde øje med kurser du kan deltage i hvis du ønsker at blive frivillig, finde læsegrupper du kan være med i som deltager, og du kan læse vores manifest (!)

AKTUELT /

• 2. maj: Skønlitterær klimaaktivisme på Harders i Svendborg! LÆS MERE

• 3. - 5. maj: Kursus for skønlitterære aktivister! På ungdomsøen i København, kontakt sigrid@laeseforeningen.dk

• 21. maj: Skønlitterær sorgterapi i Aarhus: forfattersamtale og fælleslæsning med Christel Wiinblad og Joa Kruse Lykke. LÆS MERE

Bliv ung-til-ung læseguide

Som frivillig ung-til-ung læseguide skal du være med til at etablere læsefællesskaber for andre unge. Formålet er at skabe præstationsfrie rum for unge med plads til at tænke nyt og frit sammen med andre og med skønlitteraturen som vindue, spejl, flugt eller bare noget smukt at være fælles om. Er du interesseret så skriv her.

Bliv ambassadør

Læseforeningen søger altid nye ambassadører til vores stærke ambassadørteam. Læseforeningens unge ambassadører er med til at gøre vores læsefællesskaber bredt tilgængelige og skabe større synlighed ved at møde folk på tværs af samfundet med skønlitteraturen. Er du interesseret i at blive ambassadør, så kontakt os her.

Tankegræs

Tankegræs er et tidskrift for skønlitterære aktivister. Onsdag den 3. maj 2023 udkom første udgave. Læs det her.

19. januar 2024 udkom anden udgave!

DELTAG I EN LÆSEGRUPPE -

• Rabia: læseklub for tværkulturelle kvinder

Med afsæt i skønlitterære tekster fra hele verden vil læseguide Nasima skabe rum for de samtaler, hun selv manglede, da hun voksede op. Læsefællesskabet er et frirum, hvor vi deler og udforsker de tanker og følelser, som litteraturen vækker i os, når vi læser den i fællesskab.
    Er du en ung kvinde, og har du haft en tværkulturel opvækst med alle de udfordringer og glæder, det medfører? Så er en læsegruppe på Union måske noget for dig! Det er et fællesskab, hvor vi læser sammen en gang om ugen, og som giver mulighed for at dele tanker og erfaringer med andre unge kvinder, der vokser op med flere kulturer.

• Læsefællesskab for unge i sårbare eller udsatte positioner i Aarhus
    Læsefællesskabet er for dig mellem 18 - 35 år, der har sårbarhed eller andre udfordringer inde på livet, og trænger til et inspirerende og fordomsfrit fællesskab, hvor der er plads til al livets slinger. Mulighed for følgeven: Det er sjovere at starte til en ny aktivitet, når man har nogen at følges med! Til denne læsegruppe har du mulighed for at blive koblet til en skønlitterær følgeven, som du kan følges med til Godsbanen.

GODSBANEN: Skovgaardsgade 3, kl. 17.00 - 18.30 i lokalet Vogn 1

UNGK: Nørre Alle 23 K, tirsdage i lige uger kl. 16.30 - 18.00

TILMELDING: sigrid@laeseforeningen.dk

• Litterær pause: Læsegruppe og fællesskab for studerende

Savner du et rum med plads til din kreative tankegang og hvor kampen efter 12-tallet er sat på pause? Hvad enten du studerer Nordisk, Fysik eller Kinastudier, til sygeplejerske, tømrer eller pædagog, er der plads til dig her! Vi læser bredt, lige fra Hemingway til Olga Ravn. Du behøver dog ikke at være vant til at læse tykke romaner eller at analysere digte for at deltage - det vigtigste er, at du har lyst til at mødes med andre om meningsfulde samtaler.

AARHUS: Godsbanen, Skovgaardsgade 3F, 8000 Aarhus C, mandage kl. 16.00 - 17.30

ODENSE: Bibliotekets kælder på UCL (NBA), bygning D, onsdage kl. 15:00 - 16:30

TILMELDING: mia@laeseforeningen.dk

• Skønlitterær empowerment: Læsefællesskaber for unge i udsatte og sårbare positioner

Disse læsegrupper er for dig mellem 18 - 35 år, der har psykisk sårbarhed inde på livet, og trænger til et inspirerende og fordomsfrit fællesskab, hvor der er plads til al livets slinger. Ved deltagelse i disse læsegruppe, er det muligt selv gratis at blive uddannet læseguide med henblik på at lede sin egen læsegruppe som frivillig en dag. Dette kalder vi skønlitterær empowerment.

KØBENHAVN: mandage kl. 19.00 - 20.30 i Eliaskirken på Vesterbro.

AARHUS: mandage kl. 17.00 - 18.30 i Vogn 1 på Godsbanen, Skovgaardsgade 3.

TILMELDING: Aarhus: mia@laeseforeningen.dk og KBH: maria@laeseforeningen.dk

“I læsegruppen føler jeg en sammenhæng med verden omkring mig - og jeg kan være mig selv præcis som jeg er”

- Læsegruppedeltager

Hvad er en læsegruppe hos Læseforeningen egentlig for noget? Læs mere om vores metode guidet fælleslæsning.