Udsathed

I Læseforeningen har vi en særlig poetisk tilgang til arbejdet med udsathed og de sværeste sociale problemer. Udgangspunkt er, at alle, uanset position i samfundet og livssituation, kan have glæde og gavn af at være del af åbne, skønlitterære fællesskaber uden særlige krav og forudsætninger. Derfor arbejder vi målrettet for at gøre læsefællesskaber tilgængelige på landets lavtærskeltilbud, væresteder, bosteder, i fængsler, mv. Ligesom vi involverer mennesker i udsatte positioner som medskabere.

Udsathed forstår vi som en kombination af mange samtidige problemer så som usikker tilknytning til netværk, bolig, uddannelse og arbejde, ensomhed, psykisk sygdom, afhængighed, vold, skrøbelig økonomi og andre ting, som kan være svære som menneske at stå med. Vores læsegrupper er for alle – også folk i de allermest udsatte positioner i samfundet.

Ensomhed

I Læseforeningen har vi udviklet en landsdækkende indsats med åbne, skønlitterære fællesskaber, der kan modvirke og lindre ensomhed. Fordi du som menneske kan komme som du er uden krav og forudsætninger. Og fordi litteraturen giver næring til meningsfulde samtaler, der knytter an til levet liv, tanker, følelser og erfaringer. Udgangspunktet for læsefællesskaberne er ikke ensomhed, men poesi og skønlitteraturen som det fælles tredje.

Ensomhed forstår vi som en følelse, der kan ramme individuelt, men som skal forstås og håndteres som et kollektivt samfundsproblem. Derfor arbejder vi for at afstigmatisere, og rækker ud til mennesker i særlig risiko for at opleve ensomhed – ældre, unge, pårørende og mennesker med kroniske lidelser.

Vi er del af partnerskabet; Sammen mod ensomhed.

Psykisk mistrivsel

I Læseforeningen har vi etableret ‘en skønlitterær infrastruktur’ i - og på tværs af psykiatrien. Udgangspunktet er, at mennesker der oplever psykisk mistrivsel og/eller har psykiatrierfaringer kan have stor glæde af at tage medskabende del i poetiske fællesskaber som del af behandlingen i psykiatrien eller i hverdagslivet med psykisk sygdom, sårbarhed eller mistrivsel. Derfor arbejder vi for at skabe læsefællesskaber både under indlæggelse, ambulant og i civilsamfund samt at uddanne deltagere med psykiatrierfaringer til selv at blive medskabere af indsatsen.

Psykisk mistrivsel forstår vi som et spænd af oplevelser med at have det svært som følge af psykisk sygdom eller sårbarhed. Deltagerne i vores arbejde er mennesker som alle har erfaringer med psykiatri eller psykisk mistrivsel – som pårørende, personale eller patient. Det er vigtigt for os med en definition, som kan rumme bredt.

“I litteraturen er du aldrig alene”

- Mette Steenberg, stifter af Læseforeningen

Vil du vide mere om hvordan vi skaber fællesskaber for alle, omkring litteratur? Se liste over aktuelle projekter.