Bliv frivillig læseguide

Sådan bliver du frivillig læseguide

1. Hvis du ønsker at blive frivillig så hold øje med aktuelle kurser på denne side, hvor vi løbende melder ud. Hvis der er et kursus der passer til dine egne interesser og din tid, så send en ansøgning. Deltag eventuelt i en spørgende fælleslæsning online for at blive klogere metoden først.

2. Du vil herefter blive inviteret til en samtale, hvor vi sammen finder ud af, om eller hvor der er et match med en læsegruppe.

3. Deltag i en fantastisk tre-dages uddannelse i metoden guidet fælleslæsning.

4. Herefter vil du som læseguide indgå i Læseforeningens læseguideprogram og vigtige arbejde med at få litteraturen ud hvor den gør en forskel.

Hvad er en læseguide?

Læseguiderne spiller en helt afgørende rolle i forhold til Læseforeningens mål - at bringe litteraturen ud, bredt i samfundet, og skabe de skønlitterære åndehuller, som der i vores samfund er så hårdt brug for.

Mange af vores læseguider gør et stort arbejde for mennesker, der kæmper med livet på forskellig vis, med ensomhed, sygdom, eller blot finder mening i et læsefællesskab. Derfor gør vi alt, hvad vi kan, for at støtte og skabe gode rammer for indsatsen.

Som frivillig læseguide får du uddannelsen i metoden guidet fælleslæsning, og bliver derefter tilknyttet et af vores projekter målrettet en særlig gruppe (ensomme ældre, udsatte unge, psykisk sårbare, barslende, studerende, mennesker med misbrug, m.fl.). Som frivillig bliver du del af et stærkt netværk af læseguider og understøttet i din praksis af os. Du bliver inviteret til spændende events og du får adgang til vores litteraturforum. En læseguide læser typisk en gang om ugen eller hver 14. dags, og ofte har du en en anden læseguide som makker. Man læser med sin gruppe i ca. 1 time - 1.5 time, og man må forvente en eller to timers tid til forberedelse hver gang.

Du har også mulighed for at blive uddannet i metoden guidet fælleslæsning uden at blive frivillig, i så fald er uddannelsen selvfinansieret. Læs mere under kurser og uddannelse.

Vores læseguideprogram

Læseguideprogrammet er den struktur, der binder vores indsatser sammen på tværs af landet, i alle dele af samfundet og for alle dem, vi læser med. Programmet er udviklet som ramme for det frivillige arbejde og for at understøtte, forankre og kvalitetssikre læsegrupperne. Indenfor rammen af programmet rekrutteres og understøttes læseguider vha. tilknytning til en lokal læseguidekoordinator, som koordinerer læsegrupper og organiserer netværk.

”Efter første fælleslæsning, bad en af de indsatte, ham der lider af ordblindhed, om jeg kunne låne ham bøger om danske digte. Han har aldrig lånt bøger før, så det var meget overraskende og glædeligt. Tænk at så lidt kan gøre så meget! Det var en kæmpe øjenåbner for mig.”

- Læseguide

Som medlem støtter du arbejdet med at udbrede glæden ved litteratur bredt og på tværs af samfundet! Bliv medlem.