Skolen for Læsekunst

Den skønlitterære læsning er en ædel kunstart, som fordrer fordybelse, opmærksomhed og koncentration. I en tid med informationsoverload er det mere end nogensinde vigtigt at træne denne kapacitet og skabe det rum, som giver de skønlitterære tekster plads til at udfolde sig og skabe resonans i den enkelte læser. Derfor har vi i Læseforeningen skabt Skolen for Læsekunst. Fordi læsning er så meget mere end et redskab til information, men i sig selv rummer potentialet for store æstetiske oplevelser og vigtige menneskelige erkendelser.

Som en del af Skolen for Læsekunst udbyder Læseforeningen først og fremmest Kurset i guidet fælleslæsning for dem der ønsker at bruge metoden udenfor vores frivilligprogram. Derudover udbydes en række masterclasses og workshops hvor vi deler ekspertviden i vores lokaler på enten Godsbanen i Aarhus eller i Emblasgade i København. Vi kommer også meget gerne ud på skoler og ungdomsuddannelser, på virksomheder og i institutioner for at showcase vores metode, guidet fælleslæsning og skabe greb til kunsten at læse.

“Den måde jeg gik til læsning før - både privat og som gymnasielærer - er lidt vendt på hovedet nu. Men det er fedt!”

- deltager på kursus for guidet fælleslæsning

Som medlem af Læseforeningen støtter du arbejdet med at udbrede glæden ved litteratur bredt og på tværs af samfundet! Bliv medlem.