Sommerskole

I 2024 er Læseforeningen indgået et samarbejde om sommerskole med Rødding Højskole og vi brygger i øjeblikket på nogle fantastiske dage i fælleslæsningens tegn! Derudover prøver vi noget helt nyt, og gør det muligt for eksterne at deltage i sommerskolen ved betaling. Dato for sommerskole 2024 bliver den 16 - 18 august. Hold øje med siden her for mere info!

Deltagelse i årets sommerskole kræver medlemskab af Læseforeningen. Bliv medlem her.

Læseforeningens sommerskole er en årlig begivenhed hvor vi og alle frivillige samles om den skønlitterære fællesskabelse! Sommerskolen 2023 blev afholdt den 26. og 27. august, og videoen nedenfor er et lille øjebliksbillede derfra.

Sommerskole 2022

D. 27.og 28. august 2022 afholdte Læseforeningen en fantastisk sommerskole vol. 2 ved Saxild Strand. Vi havde inviteret vores aktive, frivillige læseguider til en weekend i fælleslæsningens, fællesskabets og den skønlitterære aktivismes tegn. Temaet for årets sommerskole var skønlitterær krisehåndtering, som vi sammen udforskede i fælleslæsninger, workshops, samtalesalon, en forfattersamtale og afslutningvis en paneldebat. Om aftenen var der to nye ting på programmet - nemlig skønlitterær speed meeting og digtvandfald, begge dele med så stor succes, at de må blive en fast del af programmet på sommerskolen de næste mange somre.

Vi afsluttede sommerskolen med et brag, da vi havde inviteret forfattere Siri Ranva Hjelm Jacobsen og Glenn Bech og forsker Signe Uldbjerg til paneldebat om skønlitterær krisehåndtering og litteraturens potentiale til at løse samfundets vilde problemer.

Se billeder fra sommerskolen 2022

Sommerskole 2021

13. og 14. august 2021, afholdt Læseforeningen sin allerførste sommerskole i smukke omgivelser på Saxild Strand.

Sommerskolen var en prøveballon, som vi har pønset på i flere år, og også et led i den organisationsudvikling, som vi er midt i, hvor vores frivillige læseguider indtræder i nye roller som led i at udvikle læsefællesskaber bredere og for flere. Det hele var således stablet på benene primært af vores frivillige event team, som sammen udviklede indhold, rammesatte det hele og stod i spidsen som værter for arrangementet.

Tak til knivskarpe oplægsholdere, der hver på deres måde stillede skarpt på skønlitteraturens betydning og potentialer; Peder Frederik Jensen, Luka Ida Holmegaard, Pelle Møller fra Rapolitics og Nadia Mansour.

En kæmpe tak til alle de gode medskabende læseguider og særligt jer, der var med til at arrangere sommerskolen, og ikke mindst Spar Nord Fonden for at finansiere.

Se en video fra sommerskolen 2021

“At være en del af sådan et fællesskab, det er sådan, wow –
det har virkelig været en øjenåbner”

- Læseguide

Skal du med på sommerskole næste år? Bliv frivillig hos Læseforeningen.