Deltag

At læse behøver ikke være noget man gør alene. Tværtimod kan litteraturen være et samlingspunkt for fællesskaber – et mødested hvor mennesker kan blive klogere på sig selv, teksten og verden. For at skabe rum til dette driver Læseforeningen læsegrupper rundt omkring i landet; på biblioteker, kulturinstitutioner, i beboerhuse, på plejehjem, på væresteder, i fængsler og meget mere.

En af vores læsegruppe består typisk af en 4 - 8 mennesker men ingen læsegrupper er ens. Læsegrupperne ledes af en læseguide, der er uddannet i metoden guidet fælleslæsning og som læser højt. At være med kræver ingen forberedelse fra de deltagende og teksterne udleveres når man ankommer. En session tager typisk 1,5 time og en gruppe mødes typisk én gang om ugen.

I grupperne læser vi skønlitteratur: digte, noveller og uddrag fra romaner. Læseforeningen læser ikke hvad som helst, men alt muligt - bare det er af god kvalitet! Vi læser smalt og bredt, stort og småt.

Alle kan være med

Mange af Læseforeningens læsegrupper henvender sig til særlige målgrupper; som ældre, folk på barsel, psykisk sårbare eller socialt udsatte. Men der findes også åbne grupper, hvor alle, der har lyst, kan deltage. Deltagelse kræver ingen specielle forudsætninger. Du kan være med ligemeget om du har læst Litteraturhistorie i mange år eller om du aldrig har læst en bog. Du skal blot møde op med et åbent sind.

Se vores lister over åbne eller andre aktuelle læsegrupper for mere information.

Åbne Læsegrupper - læsegrupper for alle

Jylland

Klostergadecentret, Klostergade 37, 8000 Aarhus C, kan seniorer få læst højt hver mandag kl. 11-12.20 i "Aneværelset". Holder sommerferiepause indtil d. 20.6. Kontakt: zineth@laeseforeningen.dk

Gallo Huset, Nørre Allé 30, 1. tv, 8000 Aarhus C, onsdag fra 10.30 – 12.00.

Godsbanen i Aarhus, Skovgaardsgade 3, 8000 Aarhus C, Vogn 1. Tirsdage 16:30-18:00 Varetages af Marie og Anne Maria. Kontakt: laeseforeningen@gmail.com NB: Starter op igen 5.2.2019 på Projektdækket.

Randers bibliotek, Stemannsgade 2, 8900 Randers, Den Blå Boks. Kl. 19:00-20:30. Fra tirsdag d. 28. maj til d. 11/6 og d. 20. august til d. 8. oktober

Holstebro, Holstebro Bibliotek, Kirkestræde 13, 7500 Holstebro, mødelokale 243 på 1. sal. Tirsdage kl 14-15.30 og onsdage 10.30-12. - sidste læsninger i april - Sommerpause til august. Starter igen d. 10/9 og d. 11/9. Læs mere her

Holstebro Bibliotek, i LEGETEKET, hver mandag kl. 17.00-18.00.
Det er ”Wellness for hjernen”. Vi starter d. 9. september og læser frem til efterårsferien (uge 42) og igen frem til d. 25. november.

Hørning Bibliotek hver mandag kl. 16.30-18.00, i mødelokalet, Rådhuspladsen 1, 8362, Hørning. Vi starter d. 19. august og læser frem til efterårsferien (uge 42).
Spørgsmål rettes Læseforeningen på zineth@laeseforeningen.dk

Kjellerup Bibliotek. Kom til FYRAFTENSLÆSNING og læs noveller og digte sammen over en kop kaffe. Onsdage kl. 16.30 - 18.00. Start d. 28/8  og frem til og med d. 9/10. Bare mød op ved skranken på Kjellerup bibliotek, Tinghusvej 16, 8620 Kjellerup.

Nr. Snede Bibliotek, Skolegade 2, 8766 Nørre Snede. 5 onsdage: 16/1, 30/1, 27/2, 13/3, 27/3 – kl. 10- 11.30. Opstart igen meldes snart!

Brande Bibliotek, Centerparken 2, 7330 Brande. 5 fredage: d. 11/1 , d. 25/1, d. 22/2, d. 8/3, d. 22/3 – kl. 10-ca. 11.30. Opstart igen meldes snart!

Viborg, De Frivilliges Hus, Vesterbrogade 1, 8800 Viborg. Fra torsdag d. 9/5 2019 til d. 20/6 2019 kl. 16.00 - 17. 30. Starter igen d.29/8.

Viborg, Hald Ege, i efteråret i fælleshuset Nonbo Hegn, Hald Ege, Torsdage kl. 15.00 - 16.30 med start d. 12.09 - d. 07.11.

Viby Bibliotek, Skanderborgvej 170, 8260 Viby, tirsdage kl. 11.00 - 12.30
Vi starter 13/8-2019.

Gellerup Bibliotek, Gudrunsvej 78, 8220 Brabrand, torsdag kl. 16-17.30. Vi starter d. 15/8-2019.

Fyn

Korsløkkehaven Plejecenter, Fælleslokale på 1. sal (elevator),
Korsløkkehaven 2-6, 5220 Odense SØ.
Mandage kl. 10-11.30. Ingen tilmeldinger, alle er velkomne.

Ældrecenter Filosofhaven, Filosofhaven 12, 5000 Odense C.
Onsdage kl. 10-11.30. Ingen tilmeldinger, alle er velkomne.

Sjælland

Sydhavnens Bibliotek, Wagnersvej 19, 2450, København SV, onsdag fra 11.00 - 12.30

Vesterbro Bibliotek, Lyrskovgade 4, 1758 København V, torsdag fra 17.00 - 18.30 i lokalet TOM. Starter først op igen til sep. 2019.

Frivilligcenter Hyltebjerggård, Linde Allé 33, 2720 Vanløse. Tirsdage i ulige uger, kl 13.00 - 14.30.

Københavns Hovedbibliotek, Krystalgade 15, 1172 København K. Torsdage kl. 13:00-14:30 og kl. 17-18.30.

"Skovsneppen", Fuglebjerg Bibliotek , Byagervej 1, 4250 Fuglebjerg. Tirsdage kl. 15.00 - 16.30 i "Oasen" på , som er et lokalbibliotek i Næstved Kommune. Vi mødes hver 14. dag i de "lige" uger. Kontakt læseguide Kirsten Fonborg Hansen, hvis du vil deltage har spørgsmål på kirha@naestved.dk eller mobil 5588 4023.

E.jpg

“Læsegruppen giver mig ro i sindet,” fortæller Erling, der ugentligt deltager i en af Læseforeningens læsegrupper.