Læseforeningen på Aarhundredets Festival

Faelles-laesningLæseforeningen deltager i Aarhundredets Festival i Aarhus. Festivalen afholdes 7.-16. marts, og Læseforeningen holder fælleslæsning de to søndage, 9. og 16. marts.

I år fejres 1800-tallet til Aarhundrets Festival. Et århundrede hvor der for alvor kom fart på industrialisering, kvindefrigørelse og foreningsliv.

Litteraturhistorisk set rummer århundredet både romanikken såvel som det moderne gennembrud, og af fremtrædende forfattere i perioden kan nævnes H. C. Andersen, Kierkegaard, Herman Bang, J. P. Jacobsen, Amalie Skram og Sophus Claussen - for at nævne nogle få!

Læseforeningen har været i gemmerne og fundet spændende, lettere glemte perler fra 1800-tallets litteratur frem. Vi skal læse Ingeborg Stuckenberg og Viggo Stuckenberg, samt Olivia Levison, Adda Ravnkilde og Marie Bregendahl. Vi læser på Kvindemuseet, Godsbanen og Løves Bog- og Vincafé. Præcis hvor og hvornår kan du se her.

Til vores fælleslæsninger er der mulighed for at købe helt nye genudgivelser af Marie Bregendahls "En Dødsnat" og Ingeborg Stuckenbergs Samlede værker. Begge bøger er trykt i samarbejde med forlaget Gladiator. Medlemmer af Læseforeningen kan købe bøgerne til en særlig medlemspris.

Vi glæder os til at dykke ned i 1800-tallet med jer!

Tilbud til læsegrupper: Forfatterbesøg

Rekonstitueret bestyrelse - farvel til Mette som formand