Frivillige til læsegrupper for ensomme ældre

4dcb2-img.jpg
Our_People.jpgOur_People.jpg

Læseforeningen har indgået i et samarbejde med Københavns Kommune om at oprette og drive læsegrupper for ensomme ældre i København. Derfor søger vi frivillige der vil indgå i projektet. Som frivillig vil du blive uddannet på vores kursus i Guidet Fælleslæsning - en uddannelse der normalt koster 10.000 kr., men som du som frivillig får gratis. Læs mere om kurset her og download ansøgningsskemaet.Informationsmøde: for interesserede frivillige afholdes der informationsmøde om kurset og projektet. Tid og sted: 29. april kl. 13-15. Nobelsalen, Sjællandsgade 40, 2200 København N.

Om os og vores læsemetode

Vi tror på, at litteraturen kan deles. At læse behøver ikke være noget man gør alene. Tværtimod kan litteraturen være et samlingspunkt for fællesskaber – et fælles udgangspunkt hvor vi kan mødes og blive klogere på os selv, teksten og hinanden. I Læseforeningen kalder vi vores læsemetode for guidet fælleslæsning eller ”livelæsning”. Det skyldes, at deltagerne i en læsegruppe ikke læser teksterne på forhånd, inden de mødes i læsegruppen. Læsningen foregår i læsegruppen som højtlæsning, så den sker altså på samme tid for alle.På den måde bliver der mulighed for at dele al den umiddelbare undren og begejstring, der opstår, når man læser en tekst for første gang. Vi deler vores tanker om og fortolkninger af teksten med hinanden. Når vi taler om teksterne, er der heller ikke noget ”rigtigt svar”. Alt, hvad teksten får os til at tænke på eller føle, kan vi tale om.Tid og sted for kurset Vi afholder kurset i Nobelsalen, Sjællandsgade 40, 2200 København N. Forløbet varer tre dage: 11. maj, 18. maj og 1. juni, alle dage kl. 9 til 15.Undervejs serveres frokost, kaffe og kage.Spørgsmål? Kontakt os meget gerne, hvis du har spørgsmål. Mette Steenberg, formand for Læseforeningen, er på laeseforeningen@gmail.dk og 23 24 08 76.

Nyt samarbejde med Region Midt

Læseforeningen på DR K