Kursus for professionelle 6.-9. oktober

9c2f0-img.jpg
saxild-hovedbygning.jpgsaxild-hovedbygning.jpg

Læseforeningen afholder kursus i Guidet Fælleslæsning d. 6.-9. oktober på Saxild Strand ved Aarhus. På kurset lærer du at åbne skønlitterære tekster op og bringe mennesker ind i tekstens verden. Guidet Fælleslæsning giver mulighed for fordybelse, refleksion og nærvær gennem læsning af skønlitterære tekster. Læs mere om fælleslæsning her.Kurset er for dig der vil bruge Guidet Fælleslæsning i dit arbejde, fx på biblioteker, væresteder, uddannelsessteder, i psykiatrien, på bosteder og institutioner, i den frivillige sektor mm.

Forskning i læsegrupper som social intervention viser at fælleslæsning kan have positive, terapeutiske effekter på læsegruppedeltagernes mentale sundhed og livskvalitet, og at deltage i en læsegruppe kan være en stor lindring for mennesker med så forskellige diagnoser som depression og demens. Det unikke, meningsfulde sociale samvær i en læsegruppe kan afhjælpe ensomhed, og den fælles fordybelse i gode, skønlitterære tekster kan udvide deltagernes forståelse for sig selv og verden omkring sig.

Fælleslæsning er ikke kun for mennesker med diagnoser eller andre psykiske og sociale problemer - alle kan få glæde af at deltage i en læsegruppe og opleve det nærvær der opstår i samspil mellem tekst, højtlæsning og samtale.

På kurset lærer du højtlæsningsteknikker, spørgeteknikker og meget mere. Du lærer at planlægge en læsegruppesession og at tænke over målgrupper, valg af litteratur og sammensætning af tekster. På kurset træner vi fordybelse, tekstlæsning og refleksion. At være læseguide er først og fremmest en praksis, og derfor vægter vi på kurset praktiske øvelser frem for teoretisk indføring.

Læs mere om kurset her, hvor du også kan downloade ansøgningsskemaet. Ansøgningsfrist: 1. september.

Kurset bliver afholdt på Saxild Strand ved Aarhus. Saxild Strand er et kursuscenter der ligger naturskønt ud til Aarhus Bugt. Adressen er Chr. Petersens Vej 1, 8300 Odder.

Pris: 10.000 kr. inkl. ophold og forplejning.

Forrige

Debatmøde om kultur- og sundhedssamarbejde

Næste

Bliv medlem af Læseforeningen