Læseforeningen på litteraturkonference

Blixen.jpegBlixen.jpeg

Den 5. april 2017 afholder Dansk Forfatterforening konferencen Litteraturens rolle i samfundet som optakt til Blixenprisen 2017. Her deltager projektleder i Læseforeningen Helene Forsberg i et debatpanel om litteraturformidling, hvor hun vil fortælle om guidet fælleslæsning for udsatte målgrupper.

Den gode litteraturformidling

Blixenprisen hylder den danske litteratur den 19. maj i Den Sorte Diamant i København. Som noget nyt uddeles også en litteraturformidlingspris, der stiller skarpt på alle de aktører, der til dagligt løfter litteraturen og motiverer danskerne til at læse mere. Og det er også den gode litteraturformidling, der er i centrum på konferencen den 5. april på Christiansborg.

Læsning i hele samfundet

Her vil politikere, litteraturkritikere og litteraturformidlere mødes og i fællesskab debattere emnet litteraturformidling anskuet fra en række forskellige vinkler.

Læseforeningen arbejder kontinuerligt via vores læsegrupper og metoden guidet fælleslæsning på at fremme den skønlitterære læsning overalt i samfundet. Vi ser frem til at bidrage til diskussionen med politikere og litteraturaktører om bl.a. følgende spørgsmål:

• Hvad er god litteraturformidling, og hvad skal der til for at få flere til at læse litteratur?
  • Hvordan kan biblioteker, boghandlere, forlag og medier gøre en indsats for at øge interessen for litteratur og for at formidle litteratur?
  • Hvad kan der gøres politisk for at fremme formidlingen af litteratur i samfundet?

Nu starter vi op i Rudersdal Kommune

Læsegruppe for psykisk sårbare unge i København