Læseforeningen og Spar Nord Fonden vil styrke fællesskabet gennem åbne læsegrupper

28b9e-spar-nord-fonden-logo-preview.jpg

Læseforeningen og Spar Nord Fonden deler en vision om at skabe stærke, lokalt forankrede og interessebårne fællesskaber, der kan være til gavn og glæde for alle. Derfor støtter Spar Nord Fonden nu Læseforeningens arbejde med at etablere åbne læsegrupper, hvor mennesker mødes ugentligt på tværs af samfundslag i meningsfulde fællesskaber omkring litteraturen.

Ensomme, stressramte, psykisk sårbare unge, samt dig og mig, der elsker litteraturen. Læseforeningen, med hovedkontor i Aarhus, har siden 2010 oprettet læsegrupper og uddannet læseguider. Nu støtter Spar Nord Fonden Læseforeningens arbejde med 250.000 for at gøre det muligt at udbrede læsegrupperne bredt i Midt- og Vestjylland.

"I læsegrupperne mødes folk i et uforpligtende fællesskab, hvor læseguiden læser højt af fantastisk litteratur. Det foregår bl.a. på biblioteker, hvor grupperne fungerer som et nyt kulturtilbud for folk der gerne vil mødes om en fælles litteraturoplevelse, men uden nødvendigvis at skulle læse en masse selv derhjemme. I grupperne åbner vi litteraturen op sammen, taler om hvad historierne betyder for os og deler store litterære oplevelser i fællesskab." Siger Mette Steenberg, daglig leder i Læseforeningen.

Kulturmøder på tværs af samfundslag

Læseforeningens læsegrupper adskiller sig fra traditionelle læsekredse ved at have en uddannet læseguide ved roret, der udvælger litteraturen (både moderne og klassisk, samt fra nær og fjern), læser højt og skaber rum for samtale. Læsegrupperne kræver således hverken særlige forudsætninger eller forberedelse, men er helt igennem baseret på glæden ved litteraturen og lysten til at dele læseoplevelsen.

"Vi har i Danmark en lang tradition for at mødes i meningsfulde fællesskaber på tværs af samfundslag i foreningslivet, og vi ved, at lokalt, frivilligt engagement er med til at styrke tillid mellem mennesker og demokratiet. Det er denne foreningstanke, vi arbejder for at videreføre i Læseforeningen og det er denne vision, vi deler med Spar Nord Fonden." Siger Mette Steenberg.

Otte åbne læsegrupper i Midt- og Vestjylland

Fire af læsegrupperne oprettes i forlængelse af det tværregionale forskningsprojekt Tid til Læsning, der er støttet af Region Midtjylland og bygger på samarbejde mellem Læseforeningen, Viborg, Holstebro og Ikast-Brande biblioteker, samt Aarhus Universitet. Tid til Læsning er et projekt, der siden 2016 har oprettet og drivet visiterede læsegrupper for mennesker, der lider af depression, stress eller angst. Projektets resultater er dokumenteret af forskere fra Aarhus Universitet.

Med støtte fra Spar Nord Fonden bliver det nu muligt for Læseforeningen at åbne dette tilbud til alle, der har interesse for at deltage i et litteraturfællesskab.

Der vil fra denne måned være åbne læsegrupper for alle interesserede på:

Holstebro Bibliotek, tirsdage fra d. 22.1 kl. 14.00-15.30 og onsdage fra d. 23.1 kl 10.30-12.00

Nr. Snede bibliotek, onsdage ulige uger kl. 10- 11.30

Brande Bibliotek, fredage i lige uger kl. 10-11.30

Viborg bibliotek, i ”Villaen” mandage fra d. 28/1 2019 kl. 16 - 17.30

I løbet af foråret startes yderligere fire åbne grupper op i fire nye midtjyske byer. Alle grupperne mødes ugentligt af 1,5 timers varighed til god litteratur, samt kaffe & the på kanden.

Læs mere om Læseforeningens arbejde på laeseforeningen.dk

Læs mere og se videoer fra læsegrupper i projektet Tid til Læsning på tidtillaesning.dk

Kontakt: Daglig leder i Læseforeningen Mette Steenberg, 23240876, mette@laeseforeningen.dk

Vi søger nye frivillige læseguider til at skabe stærke læsende fællesskaber i Region Midtjylland