Vil du være læseguide i Tid til Læsning?

Kunne du tænke dig at være læseguide i Læseforeningen? Lige nu søger vi fire nye frivillige til at lede åbne læsegrupper i Tid til Læsning. Læsegrupperne skal foregå på Holstebro og Viborg biblioteker.

Rollen som læseguide

Du vil som frivillig blive uddannet i guidet fælleslæsning på et tre dages kursus den 5.-8. oktober 2017 på Saxild Strand syd for Aarhus, hvorefter læsegruppen startes op. Som frivillig bliver du en del af Læseforeningens netværk, hvor du får mulighed for sparring og supervision.

For at blive læseguide er det afgørende, at du interesserer dig for litteratur og at du møder mennesker med respekt og i øjenhøjde. Vi stiller ingen specifikke krav om uddannelses- og jobbaggrund, men forventer at du i ansøgningen redegør for, hvordan dine erfaringer vil kunne bringes i spil i rollen som læseguide.

Vores læsegrupper foregår altid ud fra metoden guidet fælleslæsning, og det er denne metode, du lærer at anvende i praksis på tredages-kurset til læseguide. I læsegrupperne læser læseguiden altid en skønlitterær tekst højt, hvorefter man i gruppen taler om, hvilke refleksioner, følelser og erindringer, teksten vækker. Deltagerne skal ikke forberede sig eller have særlige forudsætninger for at kunne deltage.

Du kan læse mere om, hvad rollen som læseguide indebærer, her.

Ansøgning

Hvis du er interesseret i at blive frivillig læseguide, skal du kunne deltage på kurset den 5.-8. oktober.

Der er ansøgningsfrist den 4. september 2017, og der afholdes samtaler i uge 37. Download ansøgningsskema her.

Vi glæder os til at læse din ansøgning!

Som læseguide bliver du tilknyttet projektet Tid til Læsning, hvor der tilbydes læsegrupper til fremme af mental sundhed. Du kan læse mere om Tid til Læsning her.

For yderligere information er du også velkommen til at kontakte Læseforeningens formand Mette Steenberg på tlf. 23240876 eller e-mail laeseforeningen@gmail.com

Inger 2.jpgInger 2.jpg

Kom til temamøde om guidet fælleslæsning og mental sundhed i Aarhus

Konference om kultur og sundhedsfremme