Læseforeningen søger universitetspraktikant

IMG_3474.jpgIMG_3474.jpg

Vil du være med til at skabe stærke læsende fællesskaber for socialt udsatte og andre med særlige behov?

Læseforeningen søger en universitetspraktikant til foråret 2018, som vil være med til at skabe møder mellem mennesker omkring litteratur i alle dele af samfundet. Du skal have interesse for litteratur og det socialfaglige område og gerne relevant erfaring med organisering af frivilligt socialt arbejde, kommunikation og facilitering samt  forskningsorienteret arbejde.

Om os

Læseforeningen er en non-profit forening, som arbejder for at bringe litteraturen ud, hvor den kan gøre gavn, gennem etablering af stærke læsende fællesskaber. Til det formål uddanner vi læseguider i metoden guidet fælleslæsning og laver læsegrupper for mennesker på tværs af samfundet i alle dele af Danmark. Vi har læsegrupper på skoler, biblioteker og arbejdspladser, lokalområder, herunder udsatte boligområder, på plejehjem, sygehuse og rehabiliteringscentre, samt i fængsler, lukkede afdelinger og beskyttede bosteder.”

Vores mål er at nå ud til alle, som kan have glæde af at blive del af et læsende fællesskab. Derfor gør vi en særlig indsats for at inddrage socialt udsatte og andre med særlige behov. Vores læsegrupper er altid baseret på højtlæsning og faciliteret samtale, og alle kan være med og dele de tanker og følelser, teksten vækker. På den måde tilbyder læsegrupperne et meningsfuldt og inspirerende fællesskab for mennesker i svære livssituationer.

Konkret består en læsegruppe af 4-8 deltagere samt en læseguide, som er uddannet i regi af Læseforeningen i metoden guidet fælleslæsning. Metoden er inspireret af engelske The Reader og bragt til Danmark og videreudviklet i dansk kontekst af Læseforeningen. I læsegruppen præsenteres deltagerne altid for en novelle eller et uddrag fra en roman gennem højtlæsning. Læseguiden holder pauser undervejs og stiller spørgsmål til teksten. Gruppen afsluttes med oplæsning af et digt.

Midlerne til vores arbejde kommer fra offentlige og private fonde, eksempelvis har Velux Fonden netop bevilget 4,2 millioner til et landsdækkendeprojekt i samarbejde med Aarhus Universitet, som skal undersøge hvordan litteratur og læsegrupper kan styrke psykisk sårbare unge.

Ansøgning

For ansøgning sendes motiveret ansøgning samt CV og evt. bilag til helene@laeseforeningen.dk. Fristen for ansøgning er d. 1.3.18. kl. 12.00

Praktikstillingen er af tre til seks måneders varighed og arbejdstid aftales individuelt. Under forløbet vil du være tilknyttet en praktikvejleder i Læseforeningen og modtage faglig sparring. Arbejdsstedet er København.

For spørgsmål kontakt laeseforeningen@gmail.dk eller helene@laeseforeningen.dk

Infomøde for frivillige

Læseforeningen søger nye frivillige til at lede åbne læsegrupper i Viborg, Herning og Ikast-Brande