Læseforeningen søger nye frivillige til at lede åbne læsegrupper i Viborg, Herning og Ikast-Brande

Reading group.jpgReading group.jpg

Kunne du tænke dig at være læseguide i Læseforeningen?

ROLLEN SOM LÆSEGUIDE

For at blive læseguide er det afgørende, at du interesserer dig for litteratur og at du møder mennesker med respekt og i øjenhøjde. Vi stiller ingen specifikke krav om uddannelses- og jobbaggrund, men forventer at du i ansøgningen redegør for, hvordan dine erfaringer vil kunne bringes i spil i rollen som læseguide.

Vores læsegrupper foregår altid ud fra metoden Guidet fælleslæsning, og denne metode, lærer du at anvende i praksis på tredages-kurset til læseguide. I læsegrupperne læser læseguiden altid en skønlitterær tekst højt, hvorefter man i gruppen taler om, hvilke refleksioner, følelser og erindringer, teksten vækker. Deltagerne skal ikke forberede sig eller have særlige forudsætninger for at kunne deltage.

Som frivillig i Læseforeningen indgår du i foreningens læseguideprogram, der sikrer den fornødne understøttelse af dit frivillige arbejde, herunder ERFA-møder med andre læseguider, supervision og løbende individuel sparring, samt adgang til litteraturarkiv.

Du kan læse mere om, hvad rollen som læseguide indebærer, her.

ANSØGNING

Hvis du er interesseret i at blive frivillig læseguide, skal du kunne deltage på kurset den 8-11 marts

Der er ansøgningsfrist den d. 12.2, og der afholdes samtaler i uge 8. Send en kort motiveret ansøgning til: laeseforeningen@gmail.com

Forrige

Læseforeningen søger universitetspraktikant

Næste

Kunne du tænke dig at være læseguide i Læseforeningen?