Kunne du tænke dig at være læseguide i Læseforeningen?

Husum.jpgHusum.jpg

Lige nu søger vi otte nye frivillige til at lede læsegrupper for ældre ensomme på pleje- og aktivitetscentre i Aarhus.

ROLLEN SOM LÆSEGUIDE

Du vil som frivillig blive uddannet i guidet fælleslæsning på et fire dages kursus den 8-11 marts 2018 på Saxild Strand syd for Aarhus, hvorefter læsegrupperne startes op. Som frivillig bliver du en del af Læseforeningens netværk, hvor du får mulighed for sparring og supervision.

For at blive læseguide er det afgørende, at du interesserer dig for litteratur og at du møder mennesker med respekt og i øjenhøjde. Vi stiller ingen specifikke krav om uddannelses- og jobbaggrund, men forventer at du i ansøgningen redegør for, hvordan dine erfaringer vil kunne bringes i spil i rollen som læseguide.

Vores læsegrupper foregår altid ud fra metoden guidet fælleslæsning, og det er denne metode, du lærer at anvende i praksis på tredages-kurset til læseguide. I læsegrupperne læser læseguiden altid en skønlitterær tekst højt, hvorefter man i gruppen taler om, hvilke refleksioner, følelser og erindringer, teksten vækker. Deltagerne skal ikke forberede sig eller have særlige forudsætninger for at kunne deltage.

Du kan læse mere om, hvad rollen som læseguide indebærer her

ANSØGNING

Hvis du er interesseret i at blive frivillig læseguide, skal du kunne deltage på kurset den 8-11 marts

Der er ansøgningsfrist den d. 8.2, og der afholdes samtaler i uge 8. Send en motiveret ansøgning til laeseforeningen@gmail.com