Blogindlæg: Stemningsbilleder fra Godsbanen, en læseoplevelse.

Hver torsdag eftermiddag, fra 16.30 - 18.00, sker der noget særligt på Godsbanen. Der er nemlig levende læsning. Her beretter Læseforeningens formand, Mette Steenberg, om de overvejelser det afføder, når man vælger tekster til højtlæsning.

Af Mette Steenberg, bestyrelsesformand, Læseforeningen.

Jeg har valgt Carson McCullers Bryllupsgæsten til den første læsning, fordi den er så vanvittigt godt skrevet, fuld af sansede, erfaringsbaserede og detaljemættede beskrivelser af steder, stemninger og personer. Jeg har også valgt den, fordi den handler om at være medlem, eller den handler om den grønne, tossede sommer Frankie ikke var medlem. Og fordi jeg er optaget af at tænke på, både som individ men også som bestyrelsesformand for Læseforeningen, hvad tilhørsforhold, det at være en del af et ”vi”, betyder for os som mennesker; vigtigheden af at der er sammenhænge, hvor vi har en naturlig ret til at høre til, et sted vi kan kræve som vores, bare fordi vi er mennesker. Sådan et sted er litteraturen for mig. Et sted jeg kan være med alt hvad der er mig. Og sådan ønsker Læseforeningen også at de læsegrupper, vi sætter i verden skal være; steder hvor læseren kan være med alt hvad der er deres, i det rum litteraturen sætter rammerne for.

Så valgte jeg  Jens August Schades digt, Tidlig Morgen. Igen fordi det er sanset og konkret, masser af billeder; han går på stranden med sin far i den grå morgen, men samtidig leger han med denne sjove abstrakte tanke, at han allerede går der med sin elskede, hendes smil, skønt hun ikke er født endnu. Og jeg tænker, at vi måske netop bliver til de voksne konkrete mennesker vi er, og ”kan lave en kop kaffe”, fordi der er nogen, som allerede går rundt med fornemmelsen af vores smil i kroppen og derfor ser os, når vi pludselig dukker op. Sådan en genkendelse er også et tilhørsforhold, og litteraturen er for mig igen det sted, hvor fornemmelsen af alt hvad der er mig allerede findes, og jeg derfor kan være, som jeg er i mødet med litteraturen.

Således med mit tekstvalg, og stor forventning, begav jeg mig til den første torsdags fyraftenslæsning på Godsbanen, som er åben for alle der er nysgerrige efter at opleve, hvad det der ”fælleslæsning” egentligt er.

Der dukkede to op. Og jeg var der jo også. Så var vi tre. En gruppe. Vejret var helt fantastisk, så vi satte os ud i solen nede ved Cafeen, omringet af skatere og andet godtfolk, også gik vi i gang, da vi først havde fået kakao, kage og æblemost på bordet. Der blev grinet en del og vi snakkede om det absurde og groteske univers, der tegnes, om Frankie, Berenice og John Henry, og om varmen og fornemmelsen af at være udenfor kategori. Måske fordi vi var på Godsbanen, som huser RETHINK Aarhus snakkede vi også om, at den alder Frankie er i, 12 år, er en slags gentænkningens tid, hvor den verden og logik, man har bevæget sig indenfor bryder sammen, og man ikke længere ved, hvordan relationerne og forbindelserne mellem mennesker, steder og ting i verden hænger sammen, og om de overhovedet gør. ”Det er meget underligt, sagde hun, den måde det alt sammen skete på”. Berenice forstår slet ikke, hvad der er der er sket, men for Frankie er verden ”et pludseligt sted”…pludseligt…. Når vi ikke længere er 12, kan vi nogen gange komme til at tro at livet udfoldes i en diskret kontinuerlig udvikling, men livet sker ofte i pludselige skred, forårsaget af sygdom og tab, hvor alt det vi vidste og troede på, forsvinder i et eneste ryk under vores fødder, og vi derfor er tvunget til at gentænke os selv, finde nye steder at udsige vores vi fra. Det tænker jeg på, mens jeg går hjem fra Godsbanen i dag, med mine egne og mine venners tab i tankerne, glad for at bøgerne altid vil være der…

Vi besluttede at vi til næste uge vil hive vores venner i ærmet og invitere dem med, for det her er for godt til, at vi kan have det for os selv.

---

Levende læsning finder sted hver torsdag, 16.30 - 18.00, på projektdækket, Godsbanen Aarhus.

Tovholdere for gruppen er Mette Steenberg (mette@laeseforeningen.dk) og Jacob Ulrich (jacob@laeseforeningen.dk). Skriv til os hvis du vil vide mere.

Vi håber at se dig!

"Ældre liver op af at læse." - Læseforeningen i Politiken